Het KMI ontwikkelde een Vlaams wegenweermodel, gebaseerd op het model dat het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut gebruikt. Het nieuwe wegenweermodel, dat continu gevoed wordt door wegdekmetingen van 70 plaatsen verspreid over heel Vlaanderen, bezorgt AWV niet enkel weersvoorspellingen maar ook bestaande thermokaarten en weersvoorspellingen. Het nieuwe wegenweermodel geeft AWV meer geautomatiseerde voorspellingen. Vroeger werd op basis van 9 meetpunten manuele voorspellingen over de toestand van het weggennet gedaan, maar die menselijke factor wordt door het nieuwe model eruit gehaald. Door de automatisering krijgt AWV nu elk uur voorspellingen en kunnen er ook extra alarmen via bijvoorbeeld SMS worden doorgestuurd naar de interne leidinggevende van AWV. De voorspelde weersgesteldheid en wegdektemperatuur leiden samen tot een voorspelling van de wegdektoestand en vormen de basis van de beslissing of er al dan niet gestrooid zal worden. "315 strooiwagens, 569 mensen en een contract om tot 108.000 ton strooizout af te nemen, staan klaar om de Vlaamse gewest- en autosnelwegen sneeuw- en ijsvrij te maken", zegt minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld). De zoutvoorraad van het AWV werd opnieuw tot het maximum aangevuld. Het AWV kan tot 108.000 ton strooizout bestellen bij haar leveranciers, waarvan een groot deel momenteel al klaar ligt verspreid over Vlaanderen. Vorige winterperiode werd er 34.284 ton strooizout gebruikt. (Belga)