"Op een voertuigpark van ongeveer 6 miljoen personenwagens, zijn er 600.000 bedrijfswagens, de meest ecologische trouwens in hun soort. Zij leggen weliswaar 20 pct van het totaal aantal kilometers af. Volgens onze berekeningen betekent dit dat zij verantwoordelijk zijn voor minder dan 2 pct van de totale CO2-uitstoot in dit land", vervolgt Febiac in een persmededeling donderdag. "Alle beetjes helpen uiteraard maar de impact van deze maatregel moeten we ook niet overschatten. Nu thuiswerk en vergaderen op afstand sterk ingeburgerd geraken door de coronacrisis, verwachten we sowieso een structurele afname van het aantal afgelegde kilometers." "Het was wellicht beter geweest om de Belgische plannen af te stemmen met wat in de rest van Europa gebeurt", voegt Filip Ryant van Traxio daaraan toe. "Daar ligt de focus eerder richting 2030. Vandaag is rijden met een elektrisch voertuig (EV) namelijk nog niet voor iedereen praktisch en financieel haalbaar. Denk bijvoorbeeld aan personen die in de thuiszorg werken, die in een stedelijke omgeving wonen of gehuisvest zijn in een woning zonder laadmogelijkheid. Zij kunnen ook niet laden op het werk en publieke laadmogelijkheden zijn zeker niet overal beschikbaar. Ook voor mensen die professioneel zeer veel kilometers doen, is een EV niet steeds dé oplossing. We hopen dan ook dat minstens Plug-in Hybride voertuigen meegenomen worden in het vergroeningstraject: zij rijden ook zero-emissiekilometers en kunnen terugvallen op de verbrandingsmotor als er geen laadpunt beschikbaar is. Op het vlak van laadinfrastructuur loopt ons land achter in vergelijking met bijvoorbeeld Nederland. In alle geval verwachten wij dat als deze regelgeving er komt, er staalharde garanties komen van de regio's dat er een publiek laadnetwerk zal liggen en dat de distributienetwerken en de stroomproductie geen krimp zullen geven. Het huidige beleid op dat vlak stemt ons alleszins niet tot veel optimisme." Volgens Frank Van Gool van Renta, de Belgische federatie van voertuigenverhuurders, zal de regering goed moeten nadenken over de praktische uitwerking van de maatregel. "Als dit voorstel verder borduurt op de wetsvoorstellen die in het verleden werden ingediend, dan maakt men het voor bedrijven en bedrijfswagengebruikers in de praktijk zo duur om nog met voertuigen op fossiele brandstof te rijden, dat ze gedwongen worden om naar elektrische voertuigen over te schakelen. Het rijdende wagenpark zou geen gevolgen ondervinden. Als er onvoldoende aanbod is aan betaalbare zero-emissieautomodellen en/of fijnmazige tank- en laadinfrastructuur, dan kan dat bedrijven en mensen aanmoedigen om langer door te rijden met hun voertuigen, daar is het milieu ook niet bij gebaat. Ik kan me niet voorstellen dat het de bedoeling van deze regering is om de werkende klasse en bedrijven stokken in de wielen te steken nu er al genoeg katten te geselen zijn op economisch vlak. We nodigen de partijen dus uit om op een constructieve manier aan tafel te gaan en dit verder te bespreken." (Belga)

"Op een voertuigpark van ongeveer 6 miljoen personenwagens, zijn er 600.000 bedrijfswagens, de meest ecologische trouwens in hun soort. Zij leggen weliswaar 20 pct van het totaal aantal kilometers af. Volgens onze berekeningen betekent dit dat zij verantwoordelijk zijn voor minder dan 2 pct van de totale CO2-uitstoot in dit land", vervolgt Febiac in een persmededeling donderdag. "Alle beetjes helpen uiteraard maar de impact van deze maatregel moeten we ook niet overschatten. Nu thuiswerk en vergaderen op afstand sterk ingeburgerd geraken door de coronacrisis, verwachten we sowieso een structurele afname van het aantal afgelegde kilometers." "Het was wellicht beter geweest om de Belgische plannen af te stemmen met wat in de rest van Europa gebeurt", voegt Filip Ryant van Traxio daaraan toe. "Daar ligt de focus eerder richting 2030. Vandaag is rijden met een elektrisch voertuig (EV) namelijk nog niet voor iedereen praktisch en financieel haalbaar. Denk bijvoorbeeld aan personen die in de thuiszorg werken, die in een stedelijke omgeving wonen of gehuisvest zijn in een woning zonder laadmogelijkheid. Zij kunnen ook niet laden op het werk en publieke laadmogelijkheden zijn zeker niet overal beschikbaar. Ook voor mensen die professioneel zeer veel kilometers doen, is een EV niet steeds dé oplossing. We hopen dan ook dat minstens Plug-in Hybride voertuigen meegenomen worden in het vergroeningstraject: zij rijden ook zero-emissiekilometers en kunnen terugvallen op de verbrandingsmotor als er geen laadpunt beschikbaar is. Op het vlak van laadinfrastructuur loopt ons land achter in vergelijking met bijvoorbeeld Nederland. In alle geval verwachten wij dat als deze regelgeving er komt, er staalharde garanties komen van de regio's dat er een publiek laadnetwerk zal liggen en dat de distributienetwerken en de stroomproductie geen krimp zullen geven. Het huidige beleid op dat vlak stemt ons alleszins niet tot veel optimisme." Volgens Frank Van Gool van Renta, de Belgische federatie van voertuigenverhuurders, zal de regering goed moeten nadenken over de praktische uitwerking van de maatregel. "Als dit voorstel verder borduurt op de wetsvoorstellen die in het verleden werden ingediend, dan maakt men het voor bedrijven en bedrijfswagengebruikers in de praktijk zo duur om nog met voertuigen op fossiele brandstof te rijden, dat ze gedwongen worden om naar elektrische voertuigen over te schakelen. Het rijdende wagenpark zou geen gevolgen ondervinden. Als er onvoldoende aanbod is aan betaalbare zero-emissieautomodellen en/of fijnmazige tank- en laadinfrastructuur, dan kan dat bedrijven en mensen aanmoedigen om langer door te rijden met hun voertuigen, daar is het milieu ook niet bij gebaat. Ik kan me niet voorstellen dat het de bedoeling van deze regering is om de werkende klasse en bedrijven stokken in de wielen te steken nu er al genoeg katten te geselen zijn op economisch vlak. We nodigen de partijen dus uit om op een constructieve manier aan tafel te gaan en dit verder te bespreken." (Belga)