Autosalon gaat dan toch door, maar met minder merken

Op het Autosalon editie 2020. © Getty Images

Het Autosalon, officieel de Brussels Motorshow, gaat dan toch door. Dat bevestigt organisator Febiac vrijdagmiddag. De 99ste editie van deze populaire beurs vindt plaats van 14 tot 23 januari 2022 in de paleizen van Brussels Expo.

Welke merken er aanwezig zullen zijn, daarover verstrekt Febiac geen informatie. Eerder deze week raakte bekend dat D’Ieteren (van onder meer Volkswagen, Audi, Seat en Skoda) zou hebben afgehaakt, en werden vraagtekens geplaatst bij de aanwezigheid van Stellantis (Peugeot, Citroën, Fiat, Opel,…). Om het salon te kunnen laten doorgaan, moeten er voldoende deelnemers zijn en dat is volgens Febiac wel degelijk het geval. De merken krijgen van de federatie zelf de kans om te communiceren over hun aanwezigheid.

D’Ieteren bevestigt vrijdag dat zijn merken volgend jaar niet aanwezig zullen zijn op het Autosalon. ‘In de huidige marktomstandigheden vonden we dat we niet optimaal konden profiteren van onze aanwezigheid op het salon van volgend jaar’, klinkt het, al zullen de klanten wel uitgenodigd worden om de showrooms te bezoeken en daar kunnen genieten van voordelige verkoopsvoorwaarden. D’Ieteren sluit ook niet uit dat het in de toekomst wel opnieuw zal deelnemen aan de Brussels Motorshow.

Volvo Cars en Mazda haken ook af voor de eerstvolgende editie, zo bevestigen beide vrijdag.

Stellantis, waar deze week nog onduidelijkheid over was, bevestigt vrijdag dat het wel zal deelnemen aan het Autosalon van volgend jaar, met al zijn merken.

De Brussels Motorshow zal in het teken staan van technologische innovatie en meer bepaald elektromobiliteit, lichte bedrijfsvoertuigen en gemotoriseerde tweewielers, zegt Febiac. ‘Voertuigen zijn de laatste twee jaar sterk geëvolueerd, vooral door het aanbod van alternatieve aandrijvingen en connectiviteit. Daarom is het zeer belangrijk het brede publiek, de autoriteiten en de media te informeren over de vooruitgang die door onze sector wordt geboekt, met name in de strijd tegen de klimaatverandering en voor de verbetering van de luchtkwaliteit. In dit opzicht is de Brussels Motorshow een ideale vitrine en communicatieplatform.’

Febiac overweegt om gebruik te maken van een Covid Safe Ticket voor bezoekers, maar dat zal afhangen van de gezondheidssituatie van het moment, klinkt het vrijdag.

Partner Content