Cambio ging vanuit de vzw Taxistop van start in Gent in het najaar van 2004. Leuven volgde in juni 2005. De vijftiende verjaardag in de universiteitsstad kon door de coronamaatregelen niet met een bijeenkomst gevierd worden. Tien Leuvense leden werden vergast op een onemansconcert van FelixFIzzlFelle voor hun deur. Leuven telt vandaag 104 deelauto's, verspreid over 32 standplaatsen en 2.837 gebruikers. "Twaalf procent van de Vlaamse gebruikers woont in Leuven. Wij willen de deelmobiliteitsstad van Vlaanderen worden", zei de Leuvense schepen van Mobiliteit David Dessers (Groen). Het autodeelsysteem is sinds de oprichting sterk uitgebreid en evolueert voortdurend om de overstap van een eigen wagen naar een gedeeld voertuig zo makkelijk mogelijk te maken. Daarvoor werden externe partners zoals De Lijn, de NMBS en de Vlaamse Automobilistenbond (VAB) aan boord gehaald. Anno 2020 is Cambio actief in 43 Vlaamse steden en gemeenten, waaronder alle dertien Vlaamse centrumsteden. Het systeem telt 23.500 klanten, zowel particulieren als zakelijke gebruikers en iets meer mannen dan vrouwen. Tachtig procent is alleenstaand of vormt een koppel zonder kinderen. De leeftijdscategorie 26 tot 39 jaar maakt het meest gebruik van het systeem (34 procent), gevolgd door de groep van 50 tot 64 jaar (27,5 procent). Eén voertuig vervangt tot veertien private wagens. Voor de 801 deelwagens zijn 348 ophaalpunten geïnstalleerd. Met die vloot haalt Cambio in Vlaanderen 11.200 particuliere auto's van de weg. Dat komt neer op 21 voetbalvelden aan vrijgemaakte parkeerruimte. (Belga)

Cambio ging vanuit de vzw Taxistop van start in Gent in het najaar van 2004. Leuven volgde in juni 2005. De vijftiende verjaardag in de universiteitsstad kon door de coronamaatregelen niet met een bijeenkomst gevierd worden. Tien Leuvense leden werden vergast op een onemansconcert van FelixFIzzlFelle voor hun deur. Leuven telt vandaag 104 deelauto's, verspreid over 32 standplaatsen en 2.837 gebruikers. "Twaalf procent van de Vlaamse gebruikers woont in Leuven. Wij willen de deelmobiliteitsstad van Vlaanderen worden", zei de Leuvense schepen van Mobiliteit David Dessers (Groen). Het autodeelsysteem is sinds de oprichting sterk uitgebreid en evolueert voortdurend om de overstap van een eigen wagen naar een gedeeld voertuig zo makkelijk mogelijk te maken. Daarvoor werden externe partners zoals De Lijn, de NMBS en de Vlaamse Automobilistenbond (VAB) aan boord gehaald. Anno 2020 is Cambio actief in 43 Vlaamse steden en gemeenten, waaronder alle dertien Vlaamse centrumsteden. Het systeem telt 23.500 klanten, zowel particulieren als zakelijke gebruikers en iets meer mannen dan vrouwen. Tachtig procent is alleenstaand of vormt een koppel zonder kinderen. De leeftijdscategorie 26 tot 39 jaar maakt het meest gebruik van het systeem (34 procent), gevolgd door de groep van 50 tot 64 jaar (27,5 procent). Eén voertuig vervangt tot veertien private wagens. Voor de 801 deelwagens zijn 348 ophaalpunten geïnstalleerd. Met die vloot haalt Cambio in Vlaanderen 11.200 particuliere auto's van de weg. Dat komt neer op 21 voetbalvelden aan vrijgemaakte parkeerruimte. (Belga)