Rond de multi-inzetbaarheid in het loodswezen werd al in 2016 een akkoord gesloten. Het was de bedoeling dat er met minder loodsen gewerkt zou worden, maar dat de multivalente loodsen eventuele pieken zouden opvangen. Die plannen werden uiteindelijk slechts gedeeltelijk ingevoerd. Volgens de Associatie van Kustloodsen is er op dit moment echter vooral nood aan nieuwe kustloodsen. "Er komt een serieuze pensioneringsgolf aan, waardoor we binnen tien jaar met problemen gaan zitten in de haven van Zeebrugge", vertelt voorzitter Wouter Mazijn. "De opleiding duurt negen jaar, het is dus echt vijf na twaalf. We hebben dringend nieuwe monovalente kustloodsen nodig." De AvK is niet absoluut tegen multivalentie, maar hekelt het gebrek aan een plan. Bovendien bieden multivalente loodsen volgens Mazijn geen meerwaarde voor de specifieke taken in de haven van Zeebrugge. "Ik denk dat niemand zou willen dat zijn hartoperatie uitgevoerd wordt door zijn huisarts." De voorzitter van de Associatie van Kustloodsen benadrukt ook dat de haven van Zeebrugge heel tevreden is over hun manier van werken. Bij vakbond VSOA klinkt een heel ander geluid. Volgens hen wordt dankzij de huidige multivalente zee-kanaalloodsen duidelijk efficiënter gewerkt. "Indien de multivalentie niet doorgetrokken wordt naar het Kustkorps zal dit onvermijdelijk leiden tot tekorten bij het zeekorps en langere wachttijden voor de schepen", klinkt het in een persbericht. De zeeloodsen vragen dan ook dat de akkoorden rond multivalentie voortaan voor het volledige loodswezen doorgevoerd worden. De kustloodsen hopen dat het overleg dit weekend opnieuw vlot kan getrokken worden, zodat de schade door de actie zo beperkt mogelijk kan blijven. (Belga)

Rond de multi-inzetbaarheid in het loodswezen werd al in 2016 een akkoord gesloten. Het was de bedoeling dat er met minder loodsen gewerkt zou worden, maar dat de multivalente loodsen eventuele pieken zouden opvangen. Die plannen werden uiteindelijk slechts gedeeltelijk ingevoerd. Volgens de Associatie van Kustloodsen is er op dit moment echter vooral nood aan nieuwe kustloodsen. "Er komt een serieuze pensioneringsgolf aan, waardoor we binnen tien jaar met problemen gaan zitten in de haven van Zeebrugge", vertelt voorzitter Wouter Mazijn. "De opleiding duurt negen jaar, het is dus echt vijf na twaalf. We hebben dringend nieuwe monovalente kustloodsen nodig." De AvK is niet absoluut tegen multivalentie, maar hekelt het gebrek aan een plan. Bovendien bieden multivalente loodsen volgens Mazijn geen meerwaarde voor de specifieke taken in de haven van Zeebrugge. "Ik denk dat niemand zou willen dat zijn hartoperatie uitgevoerd wordt door zijn huisarts." De voorzitter van de Associatie van Kustloodsen benadrukt ook dat de haven van Zeebrugge heel tevreden is over hun manier van werken. Bij vakbond VSOA klinkt een heel ander geluid. Volgens hen wordt dankzij de huidige multivalente zee-kanaalloodsen duidelijk efficiënter gewerkt. "Indien de multivalentie niet doorgetrokken wordt naar het Kustkorps zal dit onvermijdelijk leiden tot tekorten bij het zeekorps en langere wachttijden voor de schepen", klinkt het in een persbericht. De zeeloodsen vragen dan ook dat de akkoorden rond multivalentie voortaan voor het volledige loodswezen doorgevoerd worden. De kustloodsen hopen dat het overleg dit weekend opnieuw vlot kan getrokken worden, zodat de schade door de actie zo beperkt mogelijk kan blijven. (Belga)