De mobiliteitscommissie van het Vlaams Parlement hield donderdag een hoorzitting over de overdracht van de realisatie van de Oosterweelverbinding naar de NV Liefkenshoektunnel. Het Rekenhof kwam er technische tekst en uitleg geven bij de eerder gemaakte bemerkingen, maar ook het Havenbedrijf was uitgenodigd. Topman Bruyninckx greep die kans om nogmaals te waarschuwen voor de nefaste gevolgen van de tol in de Liefkenshoektunnel. "Dat is een echte haventunnel", benadrukte hij. Ruim zeventig procent van de vrachtwagens passeert er voor de haven. Samen tellen die jaarlijks 23 miljoen euro neer voor het gebruik van de tunnel, terwijl veertig procent zelfs puur havenintern transport is. De tol zet dan ook een rem op de ontwikkeling van de haven op Linkeroever én is nefast voor de concurrentiepositie van de haven. Heel wat vrachtwagens van en naar de haven van Rotterdam - concurrent nummer één - gebruiken immers net zo goed de Antwerpse wegen, terwijl zij niet bijdragen. Bruyninckx riep regering en parlement daarom op te zoeken naar een manier om "de tol te laten opgaan in die kilometerheffing". (KNS)

De mobiliteitscommissie van het Vlaams Parlement hield donderdag een hoorzitting over de overdracht van de realisatie van de Oosterweelverbinding naar de NV Liefkenshoektunnel. Het Rekenhof kwam er technische tekst en uitleg geven bij de eerder gemaakte bemerkingen, maar ook het Havenbedrijf was uitgenodigd. Topman Bruyninckx greep die kans om nogmaals te waarschuwen voor de nefaste gevolgen van de tol in de Liefkenshoektunnel. "Dat is een echte haventunnel", benadrukte hij. Ruim zeventig procent van de vrachtwagens passeert er voor de haven. Samen tellen die jaarlijks 23 miljoen euro neer voor het gebruik van de tunnel, terwijl veertig procent zelfs puur havenintern transport is. De tol zet dan ook een rem op de ontwikkeling van de haven op Linkeroever én is nefast voor de concurrentiepositie van de haven. Heel wat vrachtwagens van en naar de haven van Rotterdam - concurrent nummer één - gebruiken immers net zo goed de Antwerpse wegen, terwijl zij niet bijdragen. Bruyninckx riep regering en parlement daarom op te zoeken naar een manier om "de tol te laten opgaan in die kilometerheffing". (KNS)