Er worden steekproeven uitgevoerd op de bagage en de agenten worden opgeleid om verdacht gedrag te detecteren. Dat kondigen minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon en minister van Mobiliteit François Bellot woensdag aan. Reizigers krijgen er de raad ten laatste 15 tot 20 minuten voor het vertrek van hun trein aanwezig te zijn.

Wie een hogesnelheidstrein wil nemen in een van de drie stations wordt voortaan door een sas met medewerkers van Securail geleid. Zij hebben een toestel dat een willekeurige steekproef van reizigers neemt. 'Het kan gaan om 10 procent van de reizigers of meer, een willekeurig algoritme beslist', zegt Hendrik Vanderkimpen van Securail. Wie uit de rij is gepikt, wordt richting metaaldetector en bagagescanner geleid. 'De apparatuur is vergelijkbaar met die op de luchthaven, maar hier zoeken we niet naar vloeistoffen of nagelschaartjes. We focussen op wapens en explosieven', aldus Vanderkimpen.

Afschrikkingseffect

De controle gebeurt volledig willekeurig en kan dus onmogelijk elke mogelijke terrorist uit de rij halen. 'Het gaat dan ook om een maatregel die vooral moet afschrikken', zegt Jan Jambon. 'Terroristen kiezen altijd de weg van de minste weerstand en nu weten ze dat er een grote kans op controle is op de hogesnelheidslijn.'

Dat het systeem werkt, blijkt uit het aantal tussenkomsten in de eerste dagen. De scanstraat werd geïnstalleerd op vrijdag 14 juli en sindsdien heeft Securail al voor zeventien personen een tussenkomst van de politie gevraagd.

De politie voert ondertussen ook een meer gerichte controle in de stations. 'In Brussel-Zuid zijn de eerste tien agenten daarvoor opgeleid', aldus Jambon. 'Het is de bedoeling dat zij die kennis nu doorgeven aan hun collega's. Het systeem van 'behavior-analyse' wordt ook uitgebreid naar andere stations.' Het benodigde budget, 15,7 miljoen euro plus jaarlijks 6,6 miljoen, komt van de federale regering.

Bart De Wever: 'Scanstraten zullen op meer plaatsen in de stad opduiken'

De burgemeester van Antwerpen, Bart De Wever, vindt de extra beveiliging van het grootste Antwerpse station niet meer dan normaal. 'De logische vraag is waarom dit niet van bij de opening van de HST-terminal is voorzien. Want wat is het verschil met een luchthaven?', vraagt hij woensdagmiddag. De burgemeester heeft een lijstje van plaatsen waar hij een gelijkaardige beveiliging wil introduceren. 'Het zou niet slim zijn om die opsomming publiek te maken, maar denk aan gebouwen als het stadhuis. Dat wordt de komende jaren gerestaureerd en de veiligheidscomponent is daarin heel belangrijk geworden. Iedereen loopt daar nu gewoon binnen en buiten, er hebben al mensen voor mijn bureau gestaan die daar absoluut niet moesten zijn.'

Er hebben al mensen voor mijn bureau gestaan die daar absoluut niet moesten zijn

Bart De Wever, burgemester Antwerpen

Er zullen ook rampalen bijkomen in de stad, zegt de burgemeester. 'De Meir, bijvoorbeeld, wordt op sommige plaatsen nog elke dag manueel afgesloten met bakken. Dat moet worden geautomatiseerd. Het aantal hindernissen in de stad moet aanzienlijk omhoog.'

Het Antwerpse Justitiepaleis heeft op dit moment al een scanstraat, maar die wordt bediend door de lokale politie en daar moet verandering in komen, vindt de N-VA-voorzitter. 'Te veel taken komen momenteel bij de lokale politie terecht. Ik verwacht veel van het nieuwe veiligheidskorps (dat binnenkort ook de bewakingsopdrachten van de militairen moet overnemen, red.).'

Er worden steekproeven uitgevoerd op de bagage en de agenten worden opgeleid om verdacht gedrag te detecteren. Dat kondigen minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon en minister van Mobiliteit François Bellot woensdag aan. Reizigers krijgen er de raad ten laatste 15 tot 20 minuten voor het vertrek van hun trein aanwezig te zijn.Wie een hogesnelheidstrein wil nemen in een van de drie stations wordt voortaan door een sas met medewerkers van Securail geleid. Zij hebben een toestel dat een willekeurige steekproef van reizigers neemt. 'Het kan gaan om 10 procent van de reizigers of meer, een willekeurig algoritme beslist', zegt Hendrik Vanderkimpen van Securail. Wie uit de rij is gepikt, wordt richting metaaldetector en bagagescanner geleid. 'De apparatuur is vergelijkbaar met die op de luchthaven, maar hier zoeken we niet naar vloeistoffen of nagelschaartjes. We focussen op wapens en explosieven', aldus Vanderkimpen. De controle gebeurt volledig willekeurig en kan dus onmogelijk elke mogelijke terrorist uit de rij halen. 'Het gaat dan ook om een maatregel die vooral moet afschrikken', zegt Jan Jambon. 'Terroristen kiezen altijd de weg van de minste weerstand en nu weten ze dat er een grote kans op controle is op de hogesnelheidslijn.' Dat het systeem werkt, blijkt uit het aantal tussenkomsten in de eerste dagen. De scanstraat werd geïnstalleerd op vrijdag 14 juli en sindsdien heeft Securail al voor zeventien personen een tussenkomst van de politie gevraagd. De politie voert ondertussen ook een meer gerichte controle in de stations. 'In Brussel-Zuid zijn de eerste tien agenten daarvoor opgeleid', aldus Jambon. 'Het is de bedoeling dat zij die kennis nu doorgeven aan hun collega's. Het systeem van 'behavior-analyse' wordt ook uitgebreid naar andere stations.' Het benodigde budget, 15,7 miljoen euro plus jaarlijks 6,6 miljoen, komt van de federale regering.De burgemeester van Antwerpen, Bart De Wever, vindt de extra beveiliging van het grootste Antwerpse station niet meer dan normaal. 'De logische vraag is waarom dit niet van bij de opening van de HST-terminal is voorzien. Want wat is het verschil met een luchthaven?', vraagt hij woensdagmiddag. De burgemeester heeft een lijstje van plaatsen waar hij een gelijkaardige beveiliging wil introduceren. 'Het zou niet slim zijn om die opsomming publiek te maken, maar denk aan gebouwen als het stadhuis. Dat wordt de komende jaren gerestaureerd en de veiligheidscomponent is daarin heel belangrijk geworden. Iedereen loopt daar nu gewoon binnen en buiten, er hebben al mensen voor mijn bureau gestaan die daar absoluut niet moesten zijn.' Er zullen ook rampalen bijkomen in de stad, zegt de burgemeester. 'De Meir, bijvoorbeeld, wordt op sommige plaatsen nog elke dag manueel afgesloten met bakken. Dat moet worden geautomatiseerd. Het aantal hindernissen in de stad moet aanzienlijk omhoog.' Het Antwerpse Justitiepaleis heeft op dit moment al een scanstraat, maar die wordt bediend door de lokale politie en daar moet verandering in komen, vindt de N-VA-voorzitter. 'Te veel taken komen momenteel bij de lokale politie terecht. Ik verwacht veel van het nieuwe veiligheidskorps (dat binnenkort ook de bewakingsopdrachten van de militairen moet overnemen, red.).'