Op de E17 richting Kortrijk werden vorig jaar, tot 30 november 2014, amper 1.764 chauffeurs beboet, terwijl dat er 49.644 in 2013 waren en 46.655 (vanaf 6 juni) in 2012.

'Het toestel was niet buiten dienst, maar op die plaats werden portieken geplaatst met dynamische signalisatie, waardoor de snelheid op die locatie dynamisch aangestuurd kan worden', verduidelijkt Ilse Luypaert van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). 'Dat zorgde ervoor dat het systeem van trajectcontrole niet meer automatisch pv's kon genereren, omdat het systeem op dat moment nog niet kon detecteren wat de aangegeven snelheid was op die dynamische borden.'

Ontradend effect

Ondertussen werd de software van de twee installaties met elkaar verbonden. 'Het systeem werd opnieuw geijkt door de FOD Economie en momenteel zijn we met de laatste testen bezig.'

Luypaert erkent dat de situatie 'niet ideaal' is. 'Maar het feit dat de camera's er hangen, heeft wel een ontradend effect', zegt ze nog.

Andere richting

Ook richting Antwerpen werden er veel minder boetes uitgeschreven, het verschil is minder groot omdat de portieken met dynamische verkeerssignalisatie pas later geplaatst werden.

Vanaf 22 maart 2013 tot eind van dat jaar liepen 79.650 bestuurders tegen de lamp, vorig jaar tot 30 november waren er dat 36.769.

215 km/u

Tussen 6 juni 2012 en 30 november 2014 werden in Gentbrugge in de twee richting samen 214.482 voertuigen met een overdreven snelheid betrapt, omgerekend gemiddeld 400 per dag.

Een weetje: de gemiddelde snelheid van de grootste snelheidsduivel op het viaduct bedroeg 215 kilometer per uur. (Belga/KVDA)

Op de E17 richting Kortrijk werden vorig jaar, tot 30 november 2014, amper 1.764 chauffeurs beboet, terwijl dat er 49.644 in 2013 waren en 46.655 (vanaf 6 juni) in 2012. 'Het toestel was niet buiten dienst, maar op die plaats werden portieken geplaatst met dynamische signalisatie, waardoor de snelheid op die locatie dynamisch aangestuurd kan worden', verduidelijkt Ilse Luypaert van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). 'Dat zorgde ervoor dat het systeem van trajectcontrole niet meer automatisch pv's kon genereren, omdat het systeem op dat moment nog niet kon detecteren wat de aangegeven snelheid was op die dynamische borden.'Ondertussen werd de software van de twee installaties met elkaar verbonden. 'Het systeem werd opnieuw geijkt door de FOD Economie en momenteel zijn we met de laatste testen bezig.' Luypaert erkent dat de situatie 'niet ideaal' is. 'Maar het feit dat de camera's er hangen, heeft wel een ontradend effect', zegt ze nog. Ook richting Antwerpen werden er veel minder boetes uitgeschreven, het verschil is minder groot omdat de portieken met dynamische verkeerssignalisatie pas later geplaatst werden. Vanaf 22 maart 2013 tot eind van dat jaar liepen 79.650 bestuurders tegen de lamp, vorig jaar tot 30 november waren er dat 36.769. Tussen 6 juni 2012 en 30 november 2014 werden in Gentbrugge in de twee richting samen 214.482 voertuigen met een overdreven snelheid betrapt, omgerekend gemiddeld 400 per dag.Een weetje: de gemiddelde snelheid van de grootste snelheidsduivel op het viaduct bedroeg 215 kilometer per uur. (Belga/KVDA)