De cijfers zijn frappant. In sommige jaren van het middelbaar is het aantal C-attesten slechts een derde van wat het was in het schooljaar 2018-2019. De kranten merken wel op dat de cijfers nog niet definitief zijn, en voor een deel van de leerlingen volgt na herexamens nog een beslissing. "We hadden samen met alle onderwijspartners ook opgeroepen een zekere voorzichtigheid aan de dag te leggen", zegt Lieven Boeve, topman van het katholiek ­onderwijs. "Zeker in die scholen en voor die leerjaren waar ze leerlingen zelden hebben gezien." Vraag is of die mildheid zich het komende schooljaar niet zal wreken. "Het enige wat we nu kunnen doen, is met toetsen aan het begin van het schooljaar kijken waar de tekorten zitten", zegt onderwijsdeskundige Martin Valcke (UGent). "Nog meer dan andere jaren zullen er grote verschillen bestaan tussen leerlingen. De leerkrachten staan dan ook voor een enorme uitdaging om de tekorten weg te werken. Dat lukt wellicht niet voor iedereen." Internationaal onderzoek toont aan dat het voordeel van de twijfel goed kan uitpakken voor sommigen, voert pedagoog Pedro De Bruyckere (Arteveldehogeschool) aan. (Belga)

De cijfers zijn frappant. In sommige jaren van het middelbaar is het aantal C-attesten slechts een derde van wat het was in het schooljaar 2018-2019. De kranten merken wel op dat de cijfers nog niet definitief zijn, en voor een deel van de leerlingen volgt na herexamens nog een beslissing. "We hadden samen met alle onderwijspartners ook opgeroepen een zekere voorzichtigheid aan de dag te leggen", zegt Lieven Boeve, topman van het katholiek ­onderwijs. "Zeker in die scholen en voor die leerjaren waar ze leerlingen zelden hebben gezien." Vraag is of die mildheid zich het komende schooljaar niet zal wreken. "Het enige wat we nu kunnen doen, is met toetsen aan het begin van het schooljaar kijken waar de tekorten zitten", zegt onderwijsdeskundige Martin Valcke (UGent). "Nog meer dan andere jaren zullen er grote verschillen bestaan tussen leerlingen. De leerkrachten staan dan ook voor een enorme uitdaging om de tekorten weg te werken. Dat lukt wellicht niet voor iedereen." Internationaal onderzoek toont aan dat het voordeel van de twijfel goed kan uitpakken voor sommigen, voert pedagoog Pedro De Bruyckere (Arteveldehogeschool) aan. (Belga)