"Dit maatschappelijk probleem heeft een zware invloed op de mensen uit deze sector die dagdagelijks met verbale agressie moeten afrekenen en soms zelfs met fysiek geweld of bedreiging. Voor mensen die nu lange shiften moeten draaien en deels zelfs niet de juiste beschermingsmiddelen ter beschikking hebben, is dit een extra belasting", hekelen de initiatiefnemers. In november 2019 lanceerden zij al een eerste deel van deze sensibiliseringscampagne, want, vervolgen ze, ook buiten deze coronasituatie is de problematiek in opmars. "In zulke mate dat verbale agressie zelfs al niet meer gemeld wordt omdat dit tot de 'dagtaak' hoort. Reken daar nog bij dat deze mensen zich in de steek gelaten voelen door de overheden en werkgevers die weinig tot niets ondernemen om de problematiek in te dijken of zelfs maar onder de brede aandacht te brengen", luidt het tot slot. In het kader van de campagne worden affiches en flyers verspreid. Het gaat bijvoorbeeld om vier campagnebeelden die verspreid worden in het Nederlands, Frans en Engels. Striptekenaar D'auwe zorgde voor de illustraties. Op die manier wil de Ambulanciersunie het thema onder de aandacht brengen van zowel de brede bevolking als de beleidsmakers. (Belga)

"Dit maatschappelijk probleem heeft een zware invloed op de mensen uit deze sector die dagdagelijks met verbale agressie moeten afrekenen en soms zelfs met fysiek geweld of bedreiging. Voor mensen die nu lange shiften moeten draaien en deels zelfs niet de juiste beschermingsmiddelen ter beschikking hebben, is dit een extra belasting", hekelen de initiatiefnemers. In november 2019 lanceerden zij al een eerste deel van deze sensibiliseringscampagne, want, vervolgen ze, ook buiten deze coronasituatie is de problematiek in opmars. "In zulke mate dat verbale agressie zelfs al niet meer gemeld wordt omdat dit tot de 'dagtaak' hoort. Reken daar nog bij dat deze mensen zich in de steek gelaten voelen door de overheden en werkgevers die weinig tot niets ondernemen om de problematiek in te dijken of zelfs maar onder de brede aandacht te brengen", luidt het tot slot. In het kader van de campagne worden affiches en flyers verspreid. Het gaat bijvoorbeeld om vier campagnebeelden die verspreid worden in het Nederlands, Frans en Engels. Striptekenaar D'auwe zorgde voor de illustraties. Op die manier wil de Ambulanciersunie het thema onder de aandacht brengen van zowel de brede bevolking als de beleidsmakers. (Belga)