Alternatieve taxidienst Uber komt naar Brussel

© Belga

Uber, een Amerikaanse mobiele aanbieder van taxidiensten, lanceert 25 februari zijn vervoersdienst voor particulieren in Brussel. De dienst heet ‘uberPOP’ en is een afslanking van de normale dienst die het bedrijf aanbiedt. Met uberPOP kunnen particulieren elkaar vervoeren met hun eigen wagen tegen vergoeding.

Uber, een Amerikaanse mobiele aanbieder van taxidiensten, lanceert 25 februari zijn vervoersdienst voor particulieren in Brussel. De dienst heet ‘uberPOP’ en is een afslanking van de normale dienst die het bedrijf aanbiedt. Het gaat niet om een normale taxidienst, maar doet meer aan autodelen denken. Het voordeel van de dienst is dat de gebruiker een stuk minder hoeft te betalen dan bij een normale taxidienst. Door middel van een app kan een gebruiker een chauffeur oproepen en tegen een minimale vergoeding van 4 euro in Brussel vervoerd worden.

‘uberPOP is een aantal weken geleden al succesvol gelanceerd in Parijs’, zegt Pierre-Dimitri Gore- Goty, directeur Uber Frankrijk en Benelux. ‘Niet-professionele chauffeurs delen hun wagen en krijgen daar een vergoeding voor van de persoon die meerijdt.’

Uber staat niet iedereen toe om zijn auto te delen. ‘Bestuurders moeten minimaal 21 zijn en drie jaar hun rijbewijs hebben. Wij trekken ook hun achtergrond na.’ Kandidaat-chauffeurs moeten bijvoorbeeld een attest van goed gedrag en zeden voor kunnen leggen. ‘En aan het eind van iedere rit moet iedere klant een beoordeling van één tot vijf sterren geven.’

De dienst die Uber wereldwijd aanbiedt, waarbij privéchauffeurs ingezet worden met luxewagens, is in Brussel nu nog niet mogelijk. ‘De huidige wetgeving verhindert dat. Chauffeurs moeten in Brussel minstens drie uur achtereen werken voor een vergoeding van minstens negentig euro. Dat werkt niet voor ons’, zegt de Fransman. Via Uber krijgt een chauffeur een deel van het totaalbedrag per rit, en wordt hij niet per uur betaald.

‘Vanaf 25 februari is het mogelijk om bij het openen van de Uber-app een chauffeur te selecteren. Op dit moment zijn dat er ongeveer twaalf en we hopen dat dit snel zal groeien’, zegt Gore-Goty. ‘Toch is groei niet ons grootste doel, ons eerste doel is betrouwbaarheid.’ Over een groeicijfer kan Gore-Goty het nog niet hebben, maar hij zegt ‘aangemoedigd’ te zijn door de positieve ontwikkelingen van de dienst in Parijs.

‘Op dit moment focussen we in België op Brussel. Dit is een grote stad met veel vraag naar Uber, dat kunnen we zien aan het aantal keer dat de app hier geopend is.’ De vraag is dus groot, maar er zijn ook veel negatieve reacties. Wereldwijd botst de taxidienst met reguliere taxichauffeurs. In Parijs gaat het er de afgelopen maanden het hardst aan toe. In de Franse hoofdstad werden bij taxi’s van Uberchauffeurs de ruiten ingeslagen en werden wagens met lijm besmeurd.

‘Uber verdient geld op de rug van taxichauffeurs en hebben alleen voordelen’, zegt Constantin Tsatsakis van de Vereniging van de Brusselse Taxi’s. Hij is tegen de komst van Uber omdat de dienst niet dezelfde vergunningen hoeft aan te vragen als reguliere taxibedrijven. De dienst betaalt ook niet dezelfde belastingen. Volgens taxichauffeurs pikt Uber een deel van de huidige taximarkt in. Gore-Goty denkt dat de dienst verkeerd begrepen wordt.

‘We geloven dat Uber geen vraag afneemt van de taxisector. Dat kan alleen in steden waar het aanbod momenteel nog te laag ligt. Wij voegen een nieuw aanbod toe met andere opties. We zijn ervan overtuigd dat de totale vraag daardoor ook zal groeien.’ (WK)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content