De 12 meter lange en 2,51 meter brede bus beschikt over 18 zitplaatsen, waarvan vier voor personen met een beperkte mobiliteit, en kan in totaal 95 passagiers vervoeren. De lage vloeren en de extra brede dubbele toegangsdeuren van de Aptis garanderen een soepele passagiersstroom zonder hindernissen voor rolstoelen en kinderwagens. Aptis beschikt bovendien over een elektrisch bediende inrijplaat aan de achterste deur. Panoramische ramen voor, achter en over de hele lengte van de bus zorgen voor 20% meer raamoppervlakte in vergelijking met een traditionele bus. "De twee sturende assen zorgen voor een draaicirkel die 25% kleiner is dan die van een traditionele bus", zegt Sonia Thibaut, woordvoerster van Alstom, "waardoor het voertuig zeer wendbaar door de beperkte ruimte in de stad kan manoeuvreren. De vier bestuurbare wielen, in plaats van slechts twee bij klassieke bussen, zorgen ervoor dat de bus vrijwel naadloos kan aanmeren bij bushaltes, wat passagiersvriendelijker is. Op die manier wordt ook de stoptijd bij haltes verminderd en komt de stiptheid niet in het gedrang. Er is bovendien ook minder parkeerruimte nodig." Met de laatste generatie elektrische batterijen kan de bus een hele dag operationeel zijn zonder tussentijdse laadbeurten, al kan er overdag ook opgeladen worden via pantograaf of via SRS, het innovatieve laadsysteem via de grond van Alstom. "We zijn blij dat Aptis met zijn baanbrekende eigenschappen de belangstelling heeft gewekt van vervoerders als Hansea, De Decker & Van Riet en Coach Partners", zegt Bernard Belvaux, Managing Director Alstom Benelux. "Een groeiend aantal Europese steden zoals Parijs, Grenoble en Toulon, is inmiddels overtuigd van de kwaliteiten van deze moderne en milieuvriendelijke mobiliteitsoplossing." (Belga)

De 12 meter lange en 2,51 meter brede bus beschikt over 18 zitplaatsen, waarvan vier voor personen met een beperkte mobiliteit, en kan in totaal 95 passagiers vervoeren. De lage vloeren en de extra brede dubbele toegangsdeuren van de Aptis garanderen een soepele passagiersstroom zonder hindernissen voor rolstoelen en kinderwagens. Aptis beschikt bovendien over een elektrisch bediende inrijplaat aan de achterste deur. Panoramische ramen voor, achter en over de hele lengte van de bus zorgen voor 20% meer raamoppervlakte in vergelijking met een traditionele bus. "De twee sturende assen zorgen voor een draaicirkel die 25% kleiner is dan die van een traditionele bus", zegt Sonia Thibaut, woordvoerster van Alstom, "waardoor het voertuig zeer wendbaar door de beperkte ruimte in de stad kan manoeuvreren. De vier bestuurbare wielen, in plaats van slechts twee bij klassieke bussen, zorgen ervoor dat de bus vrijwel naadloos kan aanmeren bij bushaltes, wat passagiersvriendelijker is. Op die manier wordt ook de stoptijd bij haltes verminderd en komt de stiptheid niet in het gedrang. Er is bovendien ook minder parkeerruimte nodig." Met de laatste generatie elektrische batterijen kan de bus een hele dag operationeel zijn zonder tussentijdse laadbeurten, al kan er overdag ook opgeladen worden via pantograaf of via SRS, het innovatieve laadsysteem via de grond van Alstom. "We zijn blij dat Aptis met zijn baanbrekende eigenschappen de belangstelling heeft gewekt van vervoerders als Hansea, De Decker & Van Riet en Coach Partners", zegt Bernard Belvaux, Managing Director Alstom Benelux. "Een groeiend aantal Europese steden zoals Parijs, Grenoble en Toulon, is inmiddels overtuigd van de kwaliteiten van deze moderne en milieuvriendelijke mobiliteitsoplossing." (Belga)