De federale regering werkt momenteel aan een wettelijk kader, maar omdat het eerder om een fiscaal dan een mobiliteitssturend voorstel gaat, is het "de naam mobiliteitsbudget niet waardig", meent VAB. Uit de screening die specialist in mobiliteitsmanagement Traject op vraag van VAB organiseerde bij 25 bedrijven blijkt dat de locatie van het bedrijf doorslaggevend is, net als de focus van het bedrijf. In een bedrijf dat zich in een grote stad bevindt met goed openbaar vervoer kunnen er na de invoering van een echt mobiliteitsbudget tot 15 procent minder autopendelaars zijn. In bedrijven in een niet-stedelijke context met matig openbaar vervoer gaat het om een daling met 7 procent. In zo'n situatie is de (elektrische) fiets het alternatief voor de auto. De praktijkvoorbeelden leren VAB dat zowel werkgever als werknemer dit mobiliteitsbudget zo breed mogelijk moeten benaderen. Bond Beter Leefmilieu (BBL) en Netwerk Duurzame Mobiliteit (NDM), de koepels van mobiliteits- en milieuverenigingen, merkten gisteren al op dat aan drie voorwaarden voldaan moet worden: het mobiliteitsbudget moet stimuli geven voor nabijheid en minder woon-werkverkeer, voor de keuze van duurzame vervoersmodi en voor een vergroening van het wagenpark met het einde van de tankkaart. (Belga)

De federale regering werkt momenteel aan een wettelijk kader, maar omdat het eerder om een fiscaal dan een mobiliteitssturend voorstel gaat, is het "de naam mobiliteitsbudget niet waardig", meent VAB. Uit de screening die specialist in mobiliteitsmanagement Traject op vraag van VAB organiseerde bij 25 bedrijven blijkt dat de locatie van het bedrijf doorslaggevend is, net als de focus van het bedrijf. In een bedrijf dat zich in een grote stad bevindt met goed openbaar vervoer kunnen er na de invoering van een echt mobiliteitsbudget tot 15 procent minder autopendelaars zijn. In bedrijven in een niet-stedelijke context met matig openbaar vervoer gaat het om een daling met 7 procent. In zo'n situatie is de (elektrische) fiets het alternatief voor de auto. De praktijkvoorbeelden leren VAB dat zowel werkgever als werknemer dit mobiliteitsbudget zo breed mogelijk moeten benaderen. Bond Beter Leefmilieu (BBL) en Netwerk Duurzame Mobiliteit (NDM), de koepels van mobiliteits- en milieuverenigingen, merkten gisteren al op dat aan drie voorwaarden voldaan moet worden: het mobiliteitsbudget moet stimuli geven voor nabijheid en minder woon-werkverkeer, voor de keuze van duurzame vervoersmodi en voor een vergroening van het wagenpark met het einde van de tankkaart. (Belga)