‘Albert Heijn verlaagt prijzen als Test-Aankoop langskomt’ (Colruyt)

© belga

Supermarktketen Albert Heijn laat zijn prijzen bewust zakken als Test-Aankoop zijn jaarlijkse prijzenquête houdt. Dat beweert grote concurrent Colruyt en wordt door Test-Aankoop zelf ‘plausibel’ genoemd.

Dat schrijven de kranten van Mediahuis.

Door die tijdelijke forse prijsverlagingen probeert Albert Heijn Test-Aankoop te misleiden en zo als goedkopere supermarkt uit de vergelijking te ­komen.

“We ontdekten dat Albert Heijn ­vorig jaar al voor sommige producten zijn prijzen verlaagde tijdens de metingen. Dat gebeurde dit jaar ook bij de huismerken en de nationale merken”, zegt Frans Colruyt, operationeel ­directeur van de Colruyt-groep. “Bovendien zien we dat eens de metingen van Test-Aankoop zijn uitgevoerd, Albert Heijn zijn prijzen opnieuw verhoogt.”

Zo kostte een blikje knakworsten van het huismerk bij Albert Heijn begin dit jaar 0,48 euro. Die prijs ging omlaag tot 0,24 euro (de helft) tijdens de meetperiode van Test-Aankoop. De prijs ging nadien in twee stappen fors omhoog tot 0,79 euro.

‘Normaal prijzenbeleid’

‘Wij volgen de markt, zoals iedereen’, reageert Sally Herygers van Albert Heijn in België. Niemand weet wanneer Test-Aankoop langskomt, wij dus ook niet. En wij hebben het volste vertrouwen in het rapport van Test-Aankoop.’

Albert Heijn wijst er ook op dat de supermarktketen een nationaal prijzenbeleid hanteert. ‘Bij ons zijn er geen regionale verschillen. Een kilo mandarijnen kost in elke winkel evenveel.’

2 procent versus 10 procent

In een recente studie van Test-Aankoop was Colruyt 2 procent goedkoper dan Albert Heijn, maar als er over een heel jaar gemeten zou worden, bedraagt het verschil volgens Colruyt 10 procent.

Opvallend: het is Colruyt zelf dat de prijsevolutie van zijn concurrent in kaart bracht.

De supermarktketen zegt wel dat Test-Aankoop niets fout doet. “Het is alleen jammer dat ze niet de middelen hebben om het hele jaar te meten zoals wij.” Daarom is Colruyt bereid 1 miljoen euro in een fonds te storten zodat Test-Aankoop meer armslag krijgt. Alleen mag de consumentenorganisatie geen geld uit de sector aanvaarden. (Belga/RR/KVDA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content