Het 'auditieve waarschuwingssysteem' is een antwoord op de ongevallen met voetgangers en fietsers die de slagbomen negeren. Vorig jaar gebeurden er negen ongevallen met zwakke weggebruikers aan overwegen. Daarbij stierven vijf mensen: drie fietsers en twee voetgangers. "Meteen nadat iemand een gesloten slagbomen passeert, merkt een sensor dat op. Die laat een luid alarmsignaal weerklinken", legt Thomas Baeken van Infrabel uit. Een eerste testproject van drie maanden in het Luxemburgse Aubange was alvast bemoedigend. "We zien dat overtreders door het plotse, alarm worden opgeschrikt, meteen halthouden en veelal ook op hun stappen terugkeren. Het testproject was dermate positief dat we het systeem zouden willen uitrollen. In eerste instantie kijken we naar overwegen die erom bekendstaan dat er weleens aan slagboomslalommen wordt gedaan." Infrabel denkt daarbij aan overwegen in de buurt van scholen en aan stations, waar te late reizigers soms levensgevaarlijke toeren uithalen om alsnog hun trein te halen. Hoeveel en welke van de 1.496 actieve overwegen precies het waarschuwingssysteem krijgen, wordt nog met de federale overheidsdienst Mobiliteit en het kabinet van bevoegd minister François Bellot (MR) bekeken. (Belga)

Het 'auditieve waarschuwingssysteem' is een antwoord op de ongevallen met voetgangers en fietsers die de slagbomen negeren. Vorig jaar gebeurden er negen ongevallen met zwakke weggebruikers aan overwegen. Daarbij stierven vijf mensen: drie fietsers en twee voetgangers. "Meteen nadat iemand een gesloten slagbomen passeert, merkt een sensor dat op. Die laat een luid alarmsignaal weerklinken", legt Thomas Baeken van Infrabel uit. Een eerste testproject van drie maanden in het Luxemburgse Aubange was alvast bemoedigend. "We zien dat overtreders door het plotse, alarm worden opgeschrikt, meteen halthouden en veelal ook op hun stappen terugkeren. Het testproject was dermate positief dat we het systeem zouden willen uitrollen. In eerste instantie kijken we naar overwegen die erom bekendstaan dat er weleens aan slagboomslalommen wordt gedaan." Infrabel denkt daarbij aan overwegen in de buurt van scholen en aan stations, waar te late reizigers soms levensgevaarlijke toeren uithalen om alsnog hun trein te halen. Hoeveel en welke van de 1.496 actieve overwegen precies het waarschuwingssysteem krijgen, wordt nog met de federale overheidsdienst Mobiliteit en het kabinet van bevoegd minister François Bellot (MR) bekeken. (Belga)