OBU's zijn de bakjes die vrachtwagen van meer dan 3,5 ton vanaf 1 april ingeschakeld aan boord moet hebben om de gereden tolkilometers in de drie gewesten te kunnen factureren. Viapass, de overheidsinstantie die de kilometerheffing coördineert en controleert, zegt vandaag dat er al 329.000 bakjes geleverd zijn en dat er nog eens zoveel besteld zijn.

Wie vanaf 1 april de baan opgaat met een vrachtwagen van meer dan 3,5 ton zonder een functionerende OBU, kan bij controle een boete van 1.000 euro krijgen. "Belangrijk daarbij is dat de OBU te allen tijde ingeschakeld moet zijn. Wie een toestel aan boord heeft maar het niet aan heeft staan, riskeert de boete eveneens", aldus Edward Claessens, woordvoerder van Viapass.

Wie nu nog een bakje moet bestellen, riskeert volgens Claessens te laat te zijn. Van boeking tot levering moeten twee tot vijf werkdagen gerekend worden, al kan dit soms oplopen afhankelijk van de gekozen betaalwijze. (Belga/EK)

OBU's zijn de bakjes die vrachtwagen van meer dan 3,5 ton vanaf 1 april ingeschakeld aan boord moet hebben om de gereden tolkilometers in de drie gewesten te kunnen factureren. Viapass, de overheidsinstantie die de kilometerheffing coördineert en controleert, zegt vandaag dat er al 329.000 bakjes geleverd zijn en dat er nog eens zoveel besteld zijn. Wie vanaf 1 april de baan opgaat met een vrachtwagen van meer dan 3,5 ton zonder een functionerende OBU, kan bij controle een boete van 1.000 euro krijgen. "Belangrijk daarbij is dat de OBU te allen tijde ingeschakeld moet zijn. Wie een toestel aan boord heeft maar het niet aan heeft staan, riskeert de boete eveneens", aldus Edward Claessens, woordvoerder van Viapass. Wie nu nog een bakje moet bestellen, riskeert volgens Claessens te laat te zijn. Van boeking tot levering moeten twee tot vijf werkdagen gerekend worden, al kan dit soms oplopen afhankelijk van de gekozen betaalwijze. (Belga/EK)