"En 43% (706 miljoen) heeft thuis geen internet", voegt de organisatie van de Verenigde Naties eraan toe in een mededeling waarin ze "de zorgwekkende numerieke breuk in het afstandsonderwijs" aan de kaak stelt. "De ongelijkheden zijn vooral opvallend in de lageloonlanden: in Sub-Saharaans Afrika heeft 89% van de leerlingen geen toegang tot een gezinscomputer en heeft 82% geen internet", merkt de VN-organisatie voor onderwijs, wetenschap en cultuur op. "Terwijl mobiele telefoons leerlingen toegang tot informatie kunnen geven, met elkaar en met hun leerkrachten in verbinding kunnen brengen, leven ongeveer 56 miljoen leerlingen op plaatsen die niet door de mobiele netwerken gedekt worden, waaronder bijna de helft in Sub-Saharaans Afrika", voegt Unesco eraan toe. Minstens 1,5 miljard leerlingen en 63 miljoen leerkrachten van het basis- en secundair onderwijs kampen met de ongeziene problemen die de pandemie van COVID-19 heeft veroorzaakt. In 191 landen gingen de scholen dicht. Audrey Azoulay, algemeen directrice van Unesco, meent dat de inspanningen om iedereen een netwerkverbinding te geven, "vermenigvuldigd" moeten worden, maar dat ook "alternatieven" gesteund moeten worden, waaronder radio- en televisie-uitzendingen. (Belga)
nieuws
Afstandsonderwijs: 826 miljoen leerlingen hebben thuis geen computer
(Belga) De helft van het totale aantal leerlingen en studenten in de wereld, met name 826 miljoen, "heeft thuis geen toegang tot een computer", benadrukt Unesco, nu een meerderheid van landen voorrang geeft aan onderwijs vanop afstand in de pandemie van COVID-19.

"En 43% (706 miljoen) heeft thuis geen internet", voegt de organisatie van de Verenigde Naties eraan toe in een mededeling waarin ze "de zorgwekkende numerieke breuk in het afstandsonderwijs" aan de kaak stelt. "De ongelijkheden zijn vooral opvallend in de lageloonlanden: in Sub-Saharaans Afrika heeft 89% van de leerlingen geen toegang tot een gezinscomputer en heeft 82% geen internet", merkt de VN-organisatie voor onderwijs, wetenschap en cultuur op. "Terwijl mobiele telefoons leerlingen toegang tot informatie kunnen geven, met elkaar en met hun leerkrachten in verbinding kunnen brengen, leven ongeveer 56 miljoen leerlingen op plaatsen die niet door de mobiele netwerken gedekt worden, waaronder bijna de helft in Sub-Saharaans Afrika", voegt Unesco eraan toe. Minstens 1,5 miljard leerlingen en 63 miljoen leerkrachten van het basis- en secundair onderwijs kampen met de ongeziene problemen die de pandemie van COVID-19 heeft veroorzaakt. In 191 landen gingen de scholen dicht. Audrey Azoulay, algemeen directrice van Unesco, meent dat de inspanningen om iedereen een netwerkverbinding te geven, "vermenigvuldigd" moeten worden, maar dat ook "alternatieven" gesteund moeten worden, waaronder radio- en televisie-uitzendingen. (Belga)