Bij de heropening van het museum, eind 2018, was in de grote rotonde al een monumentale sculptuur van Mpané te zien. Die sculptuur in opengewerkt hout, "Nouveau souffle ou le Congo bourgeonnant", stelde een hoofd van een Afrikaan voor, symbool voor de waardigheid van de Afrikaan en de beloftevolle toekomst. Sinds kort staat tegenover dat hoofd een nieuw werk, "Schedel van Lusinga". Dat stelt, ook in opengewerkt hout, de schedel voor van chef Lusinga. In 1884 hield een Belgische officier een raid op Lusinga's dorp, en tijdens die raid werd het hoofd van de chef afgehakt en nadien naar België meegenomen. De schedel bevond zich tot 1964 in het museum. Het nieuwe werk komt er dus na de kritiek van bezoekers en de publieke opinie, in het bijzonder van mensen van Afrikaanse origine, op het vernieuwde museum. De stappen in de richting van de dekolonisatie zijn te klein en te beperkt, vinden de critici. Ook een werkgroep van de Verenigde Naties vond dat er nog werk aan de winkel is. De beelden in de nissen in de grote rotonde waren een andere struikelsteen. Ook het museum zelf wilde daarvoor een oplossing. Maar omdat die voor Onroerend Erfgoed integraal deel uitmaakten van het beschermde gebouw, was weghalen geen mogelijkheid. Mpané kwam daarom met het idee om, samen met Müller, een gaas te hangen voor de beelden, onder de naam RE/STORE. Op 16 gazen zijn nu afbeeldingen te zien die een tegengewicht vormt voor wat het beeld toont. Voor een beeld dat voorstelt hoe België Congo veiligheid bracht, hangt nu een doek waarop een Belgische para te zien is. "Door die gazen krijgen de beelden een andere lezing", zegt Mpané. "De beelden worden niet verborgen, maar ze zetten de toeschouwer aan tot nadenken." Wat Mpané betreft is de dekolonisatie van alvast de grote rotonde van het museum hiermee zo goed als afgerond. (Belga)

Bij de heropening van het museum, eind 2018, was in de grote rotonde al een monumentale sculptuur van Mpané te zien. Die sculptuur in opengewerkt hout, "Nouveau souffle ou le Congo bourgeonnant", stelde een hoofd van een Afrikaan voor, symbool voor de waardigheid van de Afrikaan en de beloftevolle toekomst. Sinds kort staat tegenover dat hoofd een nieuw werk, "Schedel van Lusinga". Dat stelt, ook in opengewerkt hout, de schedel voor van chef Lusinga. In 1884 hield een Belgische officier een raid op Lusinga's dorp, en tijdens die raid werd het hoofd van de chef afgehakt en nadien naar België meegenomen. De schedel bevond zich tot 1964 in het museum. Het nieuwe werk komt er dus na de kritiek van bezoekers en de publieke opinie, in het bijzonder van mensen van Afrikaanse origine, op het vernieuwde museum. De stappen in de richting van de dekolonisatie zijn te klein en te beperkt, vinden de critici. Ook een werkgroep van de Verenigde Naties vond dat er nog werk aan de winkel is. De beelden in de nissen in de grote rotonde waren een andere struikelsteen. Ook het museum zelf wilde daarvoor een oplossing. Maar omdat die voor Onroerend Erfgoed integraal deel uitmaakten van het beschermde gebouw, was weghalen geen mogelijkheid. Mpané kwam daarom met het idee om, samen met Müller, een gaas te hangen voor de beelden, onder de naam RE/STORE. Op 16 gazen zijn nu afbeeldingen te zien die een tegengewicht vormt voor wat het beeld toont. Voor een beeld dat voorstelt hoe België Congo veiligheid bracht, hangt nu een doek waarop een Belgische para te zien is. "Door die gazen krijgen de beelden een andere lezing", zegt Mpané. "De beelden worden niet verborgen, maar ze zetten de toeschouwer aan tot nadenken." Wat Mpané betreft is de dekolonisatie van alvast de grote rotonde van het museum hiermee zo goed als afgerond. (Belga)