Het plan van het ministerie van Onderwijs voorziet dat leerlingen van het eerste tot het derde leerjaar naar de dichtstbijzijnde moskee moeten gaan om les te volgen. Na het voltooien van hun derde jaar, zouden de leerlingen dan hun opleiding voortzetten in normale, niet-religieuze scholen. Het plan heeft als doel om de islam een meer centrale rol te geven in het onderwijs. De aankondiging van de maatregel heeft al tot brede kritiek geleid omdat velen geloven dat die het extremisme in het land verder zou aanmoedigen. De vooraanstaande Afghaanse schrijver Yaqoob Yasna schreef op Facebook dat de moskeeën geen goede leeromgeving zijn en kinderen er naartoe sturen zou misbruik zijn van onderwijs en religie. De bekende Afghaanse journalist, Mukhtar Wafayee, zei dat dit beleid een stap in de richting van de talibanisering van de samenleving zou zijn. Afghanistan scoort als land het slechtst voor onderwijs in de wereldranking. Volgens een rapport van de Verenigde Naties kunnen naar schatting 3,7 miljoen kinderen niet naar school vanwege oorlog, armoede en culturele barrières. Zestig procent van de kinderen die niet schoollopen, zijn meisjes. (Belga)

Het plan van het ministerie van Onderwijs voorziet dat leerlingen van het eerste tot het derde leerjaar naar de dichtstbijzijnde moskee moeten gaan om les te volgen. Na het voltooien van hun derde jaar, zouden de leerlingen dan hun opleiding voortzetten in normale, niet-religieuze scholen. Het plan heeft als doel om de islam een meer centrale rol te geven in het onderwijs. De aankondiging van de maatregel heeft al tot brede kritiek geleid omdat velen geloven dat die het extremisme in het land verder zou aanmoedigen. De vooraanstaande Afghaanse schrijver Yaqoob Yasna schreef op Facebook dat de moskeeën geen goede leeromgeving zijn en kinderen er naartoe sturen zou misbruik zijn van onderwijs en religie. De bekende Afghaanse journalist, Mukhtar Wafayee, zei dat dit beleid een stap in de richting van de talibanisering van de samenleving zou zijn. Afghanistan scoort als land het slechtst voor onderwijs in de wereldranking. Volgens een rapport van de Verenigde Naties kunnen naar schatting 3,7 miljoen kinderen niet naar school vanwege oorlog, armoede en culturele barrières. Zestig procent van de kinderen die niet schoollopen, zijn meisjes. (Belga)