Om de binnenvaart als vervoersmodus aantrekkelijker te maken verhoogt De Vlaamse Waterweg nv alle bruggen over het Albertkanaal tot 9,10 meter, zodat binnenschepen met vier lagen containers veilig en vlot op het Albertkanaal kunnen varen. Tegelijk wordt ook de doorvaartbreedte onder de bruggen verbreed. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken Lydia Peeters (Open Vld) benadrukt de noodzaak van de verhogingswerken aan de bruggen over het Albertkanaal. "In de huidige mobiliteitscontext biedt het transport over water een waardevol en aantrekkelijk alternatief voor het transport over de weg. Vlaanderen telt meer dan 1.000 kilometer bevaarbare waterwegen en heel wat bedrijven liggen in de directe omgeving van zo'n waterweg. Dat biedt vanuit economisch standpunt heel wat perspectieven. Meer vracht over water zal onze mobiliteit en het klimaat ten goede komen." "Het verhogen van de bruggen zal resulteren in een Albertkanaal dat vlotter en veiliger bevaarbaar is en kans biedt voor vierlagencontainertransport", zo vult Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv aan. "Bovendien wordt ook de toegankelijkheid van het kanaal voor kustvaart en voor het transport van grote ondeelbare elementen vergroot. Intussen zijn 45 van de 62 bruggen al verhoogd en zijn 12 andere bruggen in uitvoeringsfase. In 2023 zullen de eerste schepen met vier lagen containers over het Albertkanaal varen." De huidige spoorbrug situeert zich vlak naast het sluizencomplex van Genk. Door de werkzaamheden wordt het goederenverkeer over de spoorlijn tot maart 2022 onderbroken en omgeleid via de recent aangepaste en vernieuwde sporen in Kuringen en Hasselt. De brug die dit weekend wordt afgebroken bestaat uit drie delen met een totale overspanning van 175 meter. De nieuwe brug wordt op dezelfde locatie herbouwd en bestaat uit twee delen van elk circa 90 meter. Ook de bestaande bruggen over de Kanaalweg en Kanaaloever worden vervangen en de aanliggende wegenis zal worden aangepast. Tijdens de bouw van de nieuwe spoorbrug is ook de Kanaalweg (linkeroever) en de Kanaaloever (rechteroever) volledig onderbroken, maar de Mondeolaan - Sluisbrug - Swinnenwijerweg blijft operationeel. Ook de Kanaalweg (linkeroever) en de Kanaaloever (rechteroever) worden heraangelegd binnen deze werken en voorzien van vrijliggende fietspaden. Beide wegen zullen na de werken via een kleinere onderbrugging onder de spoorweg doorgaan. De werken worden uitgevoerd door BAM Contractors voor een totaal bedrag van 19,7 (ex btw) miljoen euro. (Belga)

Om de binnenvaart als vervoersmodus aantrekkelijker te maken verhoogt De Vlaamse Waterweg nv alle bruggen over het Albertkanaal tot 9,10 meter, zodat binnenschepen met vier lagen containers veilig en vlot op het Albertkanaal kunnen varen. Tegelijk wordt ook de doorvaartbreedte onder de bruggen verbreed. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare werken Lydia Peeters (Open Vld) benadrukt de noodzaak van de verhogingswerken aan de bruggen over het Albertkanaal. "In de huidige mobiliteitscontext biedt het transport over water een waardevol en aantrekkelijk alternatief voor het transport over de weg. Vlaanderen telt meer dan 1.000 kilometer bevaarbare waterwegen en heel wat bedrijven liggen in de directe omgeving van zo'n waterweg. Dat biedt vanuit economisch standpunt heel wat perspectieven. Meer vracht over water zal onze mobiliteit en het klimaat ten goede komen." "Het verhogen van de bruggen zal resulteren in een Albertkanaal dat vlotter en veiliger bevaarbaar is en kans biedt voor vierlagencontainertransport", zo vult Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv aan. "Bovendien wordt ook de toegankelijkheid van het kanaal voor kustvaart en voor het transport van grote ondeelbare elementen vergroot. Intussen zijn 45 van de 62 bruggen al verhoogd en zijn 12 andere bruggen in uitvoeringsfase. In 2023 zullen de eerste schepen met vier lagen containers over het Albertkanaal varen." De huidige spoorbrug situeert zich vlak naast het sluizencomplex van Genk. Door de werkzaamheden wordt het goederenverkeer over de spoorlijn tot maart 2022 onderbroken en omgeleid via de recent aangepaste en vernieuwde sporen in Kuringen en Hasselt. De brug die dit weekend wordt afgebroken bestaat uit drie delen met een totale overspanning van 175 meter. De nieuwe brug wordt op dezelfde locatie herbouwd en bestaat uit twee delen van elk circa 90 meter. Ook de bestaande bruggen over de Kanaalweg en Kanaaloever worden vervangen en de aanliggende wegenis zal worden aangepast. Tijdens de bouw van de nieuwe spoorbrug is ook de Kanaalweg (linkeroever) en de Kanaaloever (rechteroever) volledig onderbroken, maar de Mondeolaan - Sluisbrug - Swinnenwijerweg blijft operationeel. Ook de Kanaalweg (linkeroever) en de Kanaaloever (rechteroever) worden heraangelegd binnen deze werken en voorzien van vrijliggende fietspaden. Beide wegen zullen na de werken via een kleinere onderbrugging onder de spoorweg doorgaan. De werken worden uitgevoerd door BAM Contractors voor een totaal bedrag van 19,7 (ex btw) miljoen euro. (Belga)