Vedomosti wordt beschouwd als een van de laatste onafhankelijke stemmen onder de reguliere media. De vijf journalisten, die al vijftien jaar of langer bij de krant werken, nemen ontslag om te protesteren tegen de benoeming van Andreï Chmarov als hoofdredacteur, aldus de krant in een artikel. Vedomosti werd eind mei gekocht door de directeur van het onbekende persbureau FederalPress, Ivan Iériomine. Al in maart en na de aankondiging door de voormalige eigenaar van zijn voornemen om de titel te verkopen, werd een nieuwe hoofdredacteur aangesteld, Andreï Chmarov. Sindsdien hebben journalisten tal van gevallen van censuur aan de kaak gesteld, onder meer over het aan de macht houden van president Poetin, de afname van zijn populariteit of artikels over oliegigant Rosneft. Het ontslag van maandag volgt op de bevestiging donderdag door de raad van bestuur van Andre¿ Chmarov in zijn functie, terwijl de redactie een andere kandidaat had voorgesteld. "We hebben geen andere keuze dan te vertrekken", zeiden de vijf in een open brief die werd gepubliceerd door het onafhankelijke digitale medium The Bell. Volgens hen heeft Chmarov in de drie maanden dat hij op post is '"herhaaldelijk de redactionele normen van de krant geschonden". Volgens de redactie is de verkoop van Vedomosti eigenlijk een overname door Rosneft en zijn baas Igor Sechin, die dicht bij president Vladimir Poetin staat. (Belga)

Vedomosti wordt beschouwd als een van de laatste onafhankelijke stemmen onder de reguliere media. De vijf journalisten, die al vijftien jaar of langer bij de krant werken, nemen ontslag om te protesteren tegen de benoeming van Andreï Chmarov als hoofdredacteur, aldus de krant in een artikel. Vedomosti werd eind mei gekocht door de directeur van het onbekende persbureau FederalPress, Ivan Iériomine. Al in maart en na de aankondiging door de voormalige eigenaar van zijn voornemen om de titel te verkopen, werd een nieuwe hoofdredacteur aangesteld, Andreï Chmarov. Sindsdien hebben journalisten tal van gevallen van censuur aan de kaak gesteld, onder meer over het aan de macht houden van president Poetin, de afname van zijn populariteit of artikels over oliegigant Rosneft. Het ontslag van maandag volgt op de bevestiging donderdag door de raad van bestuur van Andre¿ Chmarov in zijn functie, terwijl de redactie een andere kandidaat had voorgesteld. "We hebben geen andere keuze dan te vertrekken", zeiden de vijf in een open brief die werd gepubliceerd door het onafhankelijke digitale medium The Bell. Volgens hen heeft Chmarov in de drie maanden dat hij op post is '"herhaaldelijk de redactionele normen van de krant geschonden". Volgens de redactie is de verkoop van Vedomosti eigenlijk een overname door Rosneft en zijn baas Igor Sechin, die dicht bij president Vladimir Poetin staat. (Belga)