ADAS kunnen zowel bijdragen aan de verkeersveiligheid en verkeersdoorstroming als aan het milieu. De systemen kunnen enerzijds het rijcomfort verhogen, maar er zijn ook ADAS die de bestuurder verwittigen of assisteren bij het uitvoeren van de rijtaak, waardoor de kans op een ongeval verminderd kan worden. Vanaf mei 2022 moeten alle nieuwe automodellen die in Europa op de markt worden gebracht, verplicht over een aantal ADAS beschikken, zoals intelligente snelheidsassistentie (ISA), vermoeidheids- en aandachtsdetectie, rijstrookassistentie en achteruitrijdetectie. De systemen zijn echter veelal onbekend bij de consument, waardoor ze niet of onvoldoende doorwegen in het aankoopproces. De gebruiker is ook niet altijd op de hoogte over de systemen in zijn eigen auto. Het informeren van bestuurders over het aanbod en de concrete werking is volgens de partners van groot belang, aangezien de systemen enkel ondersteunend zijn en de volledige verantwoordelijkheid bij de bestuurder blijft liggen. De initiatiefnemers bieden daarom gezamenlijk een opleiding aan met de meest courante rijtaakondersteunende systemen. Daarnaast wil ProMove de aflevering van nieuwe voertuigen overnemen van automerken, waardoor professionele rijvaardigheidsinstructeurs nieuwe eigenaars wegwijs kunnen maken met de systemen. Na een rondetafel met de stakeholders - onder meer opleidingsinstellingen, verkeersveiligheidsorganisaties en bedrijven - die het charter hebben ondertekend, zal aan de verschillende overheden worden voorgesteld welke verdere concrete stappen een meerwaarde voor de verkeersveiligheid kunnen betekenen. (Belga)