ACOD noemt de afbouw van de loketwerking "een zoveelste besparingsronde van de NMBS" en stelt dat de afname van de fysieke ticketverkoop ten voordele van online of de NMBS-app geen reden is om loketten te sluiten. "Men laat heel wat reizigers in de steek", vindt ACOD Spoor-secretaris Ramses Noffels. "Niet iedereen is zomaar mee in de technische evolutie, dus dit is een afbouw van de dienstverlening. Een loketbediende doet ook veel meer dan tickets verkopen: hij geeft bijvoorbeeld ook uitleg over de route, de stationsbuurt of toeristische tips." Volgens ACOD betekenen de plannen ook dat er een pak jobs sneuvelen - 77 VTE's - en dat er met minder personeel meer taken zullen moeten worden uitgevoerd. "Besparingen moeten kaderen in een breed plan, in dit geval worden ze niet eens terug geïnvesteerd in stationspersoneel", stelt Noffels. "Dat betekent dus dat je heel wat lege stations gaat creëren waar geen enkele medewerker meer aanwezig is, met alle gevolgen van dien: de reiziger blijft letterlijk en figuurlijk in de kou staan en krijgt geen informatie meer, minder sociale controle, meer onveiligheid en meer vandalisme." (Belga)

ACOD noemt de afbouw van de loketwerking "een zoveelste besparingsronde van de NMBS" en stelt dat de afname van de fysieke ticketverkoop ten voordele van online of de NMBS-app geen reden is om loketten te sluiten. "Men laat heel wat reizigers in de steek", vindt ACOD Spoor-secretaris Ramses Noffels. "Niet iedereen is zomaar mee in de technische evolutie, dus dit is een afbouw van de dienstverlening. Een loketbediende doet ook veel meer dan tickets verkopen: hij geeft bijvoorbeeld ook uitleg over de route, de stationsbuurt of toeristische tips." Volgens ACOD betekenen de plannen ook dat er een pak jobs sneuvelen - 77 VTE's - en dat er met minder personeel meer taken zullen moeten worden uitgevoerd. "Besparingen moeten kaderen in een breed plan, in dit geval worden ze niet eens terug geïnvesteerd in stationspersoneel", stelt Noffels. "Dat betekent dus dat je heel wat lege stations gaat creëren waar geen enkele medewerker meer aanwezig is, met alle gevolgen van dien: de reiziger blijft letterlijk en figuurlijk in de kou staan en krijgt geen informatie meer, minder sociale controle, meer onveiligheid en meer vandalisme." (Belga)