Dat blijkt uit een enquête van Het Laatste Nieuws bij 148 Belgische piloten.

De vermoeidheid door de hoge werkdruk wordt door de overgrote meerderheid aangehaald als reden. Ook de routine van de job speelt voor sommige piloten een rol.

"Als we niet opletten, wordt die druk straks nóg groter", zegt Francis Uyttenhove, woordvoerder van de Belgische pilotenvereniging BeCA.

"Het Europees Parlement stemt nog deze maand over een voorstel dat de maximale vlieg- en rusttijden regelt. Als het voorstel wordt goedgekeurd, moeten mogelijk piloten die al 22 uur wakker zijn nog een vliegtuig aan de grond zetten."

Vandaag/maandag stemde de Commissie Transport van het Europees Parlement tegen het voorstel. In oktober zal de plenaire vergadering er zich over buigen. (Belga/TE)

Dat blijkt uit een enquête van Het Laatste Nieuws bij 148 Belgische piloten. De vermoeidheid door de hoge werkdruk wordt door de overgrote meerderheid aangehaald als reden. Ook de routine van de job speelt voor sommige piloten een rol. "Als we niet opletten, wordt die druk straks nóg groter", zegt Francis Uyttenhove, woordvoerder van de Belgische pilotenvereniging BeCA. "Het Europees Parlement stemt nog deze maand over een voorstel dat de maximale vlieg- en rusttijden regelt. Als het voorstel wordt goedgekeurd, moeten mogelijk piloten die al 22 uur wakker zijn nog een vliegtuig aan de grond zetten."Vandaag/maandag stemde de Commissie Transport van het Europees Parlement tegen het voorstel. In oktober zal de plenaire vergadering er zich over buigen. (Belga/TE)