In 2015 kostten verkeersongevallen het leven aan 26.000 Europeanen, 135.000 anderen raakten ernstig gewond. Om deze aantallen eindelijk te doen dalen, nemen de lidstaten tal van maatregelen, maar België, Nederland, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Italië, Oostenrijk en Ierland vragen ook veiligere voertuigen op de Europese wegen. En het is de Europese Commissie die daarin het voortouw moet nemen, zeggen ze. "Innovatieve technologieën en het eenvoudigweg veiliger ontwerpen van auto's, bestelwagens en trucks hebben heel wat potentieel", schrijven François Bellot en zijn collega's. "Een beter rechtstreeks zicht voor de chauffeur, geavanceerde veiligheidstechnologie en - op lange termijn - geconnecteerde en geautomatiseerde voertuigen zetten ons op weg naar een 'zero accidents scenario'." Vooral vrachtwagens kunnen nog een pak veiliger worden ontworpen en kunnen tot 900 levens per jaar redden. De ministers pleiten voor grotere ramen, camera's en detectiesystemen. Vorige week nog ondertekende Bellot een brief waarin gepleit wordt voor een strenge aanpak van sociale dumping in de transportsector. In deze nieuwe brief wordt daarnaar de link gelegd: "De ministers vragen een harmonisering van de regels voor rijbekwaamheid en bijscholing", legt de woordvoerder van Bellot uit. Chauffeurs waarvan in de ene EU-lidstaat het rijbewijs ingetrokken wordt, mogen ook elders niet de weg op, vinden ze. Europees commissaris voor Interne Markt Elzbieta Bienkowska, aan wie de brief gericht is, zegt dat ze de vragen van de ministers zorgvuldig zal onderzoeken. (Belga)

In 2015 kostten verkeersongevallen het leven aan 26.000 Europeanen, 135.000 anderen raakten ernstig gewond. Om deze aantallen eindelijk te doen dalen, nemen de lidstaten tal van maatregelen, maar België, Nederland, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Italië, Oostenrijk en Ierland vragen ook veiligere voertuigen op de Europese wegen. En het is de Europese Commissie die daarin het voortouw moet nemen, zeggen ze. "Innovatieve technologieën en het eenvoudigweg veiliger ontwerpen van auto's, bestelwagens en trucks hebben heel wat potentieel", schrijven François Bellot en zijn collega's. "Een beter rechtstreeks zicht voor de chauffeur, geavanceerde veiligheidstechnologie en - op lange termijn - geconnecteerde en geautomatiseerde voertuigen zetten ons op weg naar een 'zero accidents scenario'." Vooral vrachtwagens kunnen nog een pak veiliger worden ontworpen en kunnen tot 900 levens per jaar redden. De ministers pleiten voor grotere ramen, camera's en detectiesystemen. Vorige week nog ondertekende Bellot een brief waarin gepleit wordt voor een strenge aanpak van sociale dumping in de transportsector. In deze nieuwe brief wordt daarnaar de link gelegd: "De ministers vragen een harmonisering van de regels voor rijbekwaamheid en bijscholing", legt de woordvoerder van Bellot uit. Chauffeurs waarvan in de ene EU-lidstaat het rijbewijs ingetrokken wordt, mogen ook elders niet de weg op, vinden ze. Europees commissaris voor Interne Markt Elzbieta Bienkowska, aan wie de brief gericht is, zegt dat ze de vragen van de ministers zorgvuldig zal onderzoeken. (Belga)