Op een 30-tal locaties in Vlaanderen, Brussel en Wallonië voeren politieagenten vandaag tussen 6.30 en 22.00 uur gerichte controles uit. Het doel van de politiediensten is om samen met Infrabel spoorlopers en andere weggebruikers die de verkeersregels aan overwegen (slagbomen, verkeerslichten, belsignaal, verkeersborden) overtreden, te sensibiliseren. "Een noodzakelijke actie", zegt Infrabelwoordvoerder Frédéric Petit. Tijdens de eerste zes maanden van 2021 heeft Infrabel 320 meldingen van spoorlopen op het spoordomein vastgesteld, waarbij drie dodelijke slachtoffers vielen. In dezelfde periode vorig jaar waren er 310 meldingen en drie doden en zes zwaargewonden. Verder waren er tijdens het eerste semester van 2021 zeventien ongevallen aan overwegen waarbij vijf dodelijke slachtoffers en drie zwaargewonden vielen (tegen twaalf ongevallen, vijf doden en één zwaargewonde in dezelfde periode vorig jaar). Voor het hele jaar 2020 waren er 614 meldingen van spoorlopen (met vijf doden tot gevolg) en gebeurden er 23 ongevallen aan overwegen (met negen doden tot gevolg). "Tijdwinst" of "geen geduld hebben" is de vaakst gehoorde uitleg bij overtredingen aan een spooroverweg. Behalve het menselijke drama voor familie en vrienden, hebben deze incidenten en ongevallen samen vorig jaar dagelijks bijna 6 uren aan vertraging op het spoornet veroorzaakt. Elk slachtoffer is er een te veel en dus zetten de spoorwegpolitie, de lokale politie, Securail (NMBS) en Infrabel hun gezamenlijke acties (preventie, sensibilisering en repressie) voort. Bovendien wordt dit gevaarlijk gedrag door de wet ook streng bestraft. Infrabel concentreert zich op een 50-tal gevoelige punten ('hotspots') van het spoorwegnet. Dat gaat om verhoging van perrons, plaatsen van detectiecamera's tegen indringing van het spoor, struikelmatten, het plaatsen van omheiningen langs het spoor en de installatie van de eerste "intelligente" afsluitingen met bewegingssensoren (in Jambes en Kortrijk). (Belga)

Op een 30-tal locaties in Vlaanderen, Brussel en Wallonië voeren politieagenten vandaag tussen 6.30 en 22.00 uur gerichte controles uit. Het doel van de politiediensten is om samen met Infrabel spoorlopers en andere weggebruikers die de verkeersregels aan overwegen (slagbomen, verkeerslichten, belsignaal, verkeersborden) overtreden, te sensibiliseren. "Een noodzakelijke actie", zegt Infrabelwoordvoerder Frédéric Petit. Tijdens de eerste zes maanden van 2021 heeft Infrabel 320 meldingen van spoorlopen op het spoordomein vastgesteld, waarbij drie dodelijke slachtoffers vielen. In dezelfde periode vorig jaar waren er 310 meldingen en drie doden en zes zwaargewonden. Verder waren er tijdens het eerste semester van 2021 zeventien ongevallen aan overwegen waarbij vijf dodelijke slachtoffers en drie zwaargewonden vielen (tegen twaalf ongevallen, vijf doden en één zwaargewonde in dezelfde periode vorig jaar). Voor het hele jaar 2020 waren er 614 meldingen van spoorlopen (met vijf doden tot gevolg) en gebeurden er 23 ongevallen aan overwegen (met negen doden tot gevolg). "Tijdwinst" of "geen geduld hebben" is de vaakst gehoorde uitleg bij overtredingen aan een spooroverweg. Behalve het menselijke drama voor familie en vrienden, hebben deze incidenten en ongevallen samen vorig jaar dagelijks bijna 6 uren aan vertraging op het spoornet veroorzaakt. Elk slachtoffer is er een te veel en dus zetten de spoorwegpolitie, de lokale politie, Securail (NMBS) en Infrabel hun gezamenlijke acties (preventie, sensibilisering en repressie) voort. Bovendien wordt dit gevaarlijk gedrag door de wet ook streng bestraft. Infrabel concentreert zich op een 50-tal gevoelige punten ('hotspots') van het spoorwegnet. Dat gaat om verhoging van perrons, plaatsen van detectiecamera's tegen indringing van het spoor, struikelmatten, het plaatsen van omheiningen langs het spoor en de installatie van de eerste "intelligente" afsluitingen met bewegingssensoren (in Jambes en Kortrijk). (Belga)