In vergelijking met andere Europese landen blijft het aantal zittenblijvers in Vlaanderen hoog. Achterstand en zittenblijven aanpakken, moet volgens onderwijsexpert Bieke De Fraine van de KU Leuven op schoolniveau gebeuren. Wel moet de Vlaamse minister van Onderwijs daar middelen voor vrijmaken, "zodat scholen de mensen en de middelen hebben om hun leerlingen zo goed mogelijk te ondersteunen". De Fraine denkt aan "extra inzetten op studiekeuzebegeleiding en een heroriëntering van leerlingen", om zittenblijven te voorkomen. Ook moet er nagedacht worden over alternatieven, zoals zomerscholen en bijwerkklassen. "Een andere oplossing is om de leerling na een aantal tekorten wel te laten doorstromen, maar hem of haar een aantal vakken laten meenemen naar het volgende jaar. Bij het zittenblijven zelf zou je kunnen nagaan hoe het bisjaar er best uitziet. Maar dan moeten scholen met flexibele trajecten beginnen, en dat is interessant, maar niet evident." (Belga)

In vergelijking met andere Europese landen blijft het aantal zittenblijvers in Vlaanderen hoog. Achterstand en zittenblijven aanpakken, moet volgens onderwijsexpert Bieke De Fraine van de KU Leuven op schoolniveau gebeuren. Wel moet de Vlaamse minister van Onderwijs daar middelen voor vrijmaken, "zodat scholen de mensen en de middelen hebben om hun leerlingen zo goed mogelijk te ondersteunen". De Fraine denkt aan "extra inzetten op studiekeuzebegeleiding en een heroriëntering van leerlingen", om zittenblijven te voorkomen. Ook moet er nagedacht worden over alternatieven, zoals zomerscholen en bijwerkklassen. "Een andere oplossing is om de leerling na een aantal tekorten wel te laten doorstromen, maar hem of haar een aantal vakken laten meenemen naar het volgende jaar. Bij het zittenblijven zelf zou je kunnen nagaan hoe het bisjaar er best uitziet. Maar dan moeten scholen met flexibele trajecten beginnen, en dat is interessant, maar niet evident." (Belga)