Toen de regering-Borsus in 2017 aantrad, sprak minister-president Willy Borsus de ambitie uit het aantal Waalse verkeersdoden per jaar onder de 200 te krijgen. Ter vergelijking: vorig jaar vielen er in totaal 273 slachtoffers. Dat is nauwelijks minder dan de 310 doden in het veel dichter bevolkte en drukkere Vlaanderen. Maar dit jaar neemt het aantal doden in Wallonië opnieuw toe. Volgens Pierre-Laurent Fassin van het Waals agentschap voor Verkeersveiligheid (AWSR) staat de teller voorlopig op 'ongeveer 270'.

Benoît Godart, Franstalig woordvoerder van het Vias Institute, wijt dat relatief hoge aantal verkeersslachtoffers in Wallonië aan een resem factoren. 'Er is gewoon meer plaats om hard te rijden in Wallonië', zegt Godart. 'Er zijn meer gevaarlijke wegen, er is meer reliëf, de kwaliteit van het wegdek is vaak slechter. Maar de voornaamste reden is gedragsgerelateerd. Wallonië is een regio met een meer mediterrane mentaliteit dan Vlaanderen op het vlak van snelheid, alcohol en gsm-gebruik. In Vlaanderen worden verkeersovertredingen strenger bestraft. Het is ook gewoon moeilijker om controles te organiseren, omdat Wallonië nu eenmaal minder dicht bevolkt is.'

Er is gewoon meer plaats om hard te rijden in Wallonië.

Vooral het toenemende aantal fietsongevallen is frappant. Kwamen er vorig jaar nog welgeteld nul fietsers om het leven in het verkeer, dan zijn dat er dit jaar maar liefst vijftien. 'Fietsers zijn een relatief nieuw gegeven in Wallonië', aldus Godart. 'Daardoor hebben Walen de gewoonte niet om rekening te houden met fietsers. Er zijn ook nauwelijks veilige fietspaden.' Ook het aantal weekendongevallen met jongeren is gevoelig toegenomen. 'Dat heeft vooral te maken met drugsgebruik', zegt Godart. 'Bij jongeren is cannabis achter het stuur tegenwoordig een groter probleem dan alcohol.'

Het houdt de nieuwe Waalse regering niet tegen om de ambitie aan te scherpen: tegen 2030 moet het aantal Waalse verkeersdoden onder de 100. Zo wil het Waals Gewest dit jaar 167 extra flitspalen installeren en komen er 20 trajectcontroles bij. Het is een broodnodige inhaalbeweging ten opzichte van Vlaanderen, vindt Fassin. 'Zulke aanpassingen hebben snel effect. Op de wegen waar we voorheen camera's installeerden, is het aantal ongevallen na een jaar al met 15 procent gedaald.'

Godart toont zich optimistisch. 'Met Valérie de Bue (MR) hebben we een minister van Mobiliteit die verkeersveiligheid echt op de agenda zet. Ik ben ervan overtuigd dat Wallonië de komende jaren zijn achterstand op Vlaanderen zal inhalen.'

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.