Tot en met september vielen er op onze wegen dit jaar al 303 doden te betreuren, tegenover 362 in dezelfde periode vorig jaar. In Vlaanderen is het aantal verkeersdoden met 12 procent gedaald, maar de daling was groter in Wallonië (-21 procent). Vooral auto-inzittenden bleven vaker gespaard (van 183 naar 145 doden). Over het algemeen is ook het aantal verkeersgewonden fors gedaald, van 34.876 naar 27.961 (-20 procent), net als het aantal letselongevallen (-17 procent). Ondanks de coronabeperkingen was de maand september dit jaar wel opvallend dodelijker dan vorig jaar (van 31 naar 48 doden, +55 procent). "Het uitzonderlijk zachte weer van september heeft mensen ertoe aangezet om eropuit te trekken en dat heeft het risico doen toenemen", aldus Vias. In Vlaanderen valt vooral op dat er tijdens de zomermaanden meer fietsdoden waren. Er vielen 17 fietsdoden in het derde trimester, het hoogste aantal sinds 2014. Ook in Brussel moesten fietsers het ontgelden. Daar werd een stijging van 16 procent opgetekend voor het aantal ongevallen met fietsers (van 748 naar 870 ongevallen). Ook voor het aantal doden op autsnelwegen blijkt het geen positief verhaal. Het aantal verkeersdoden op de autosnelweg tijdens de eerste 9 maanden van dit jaar ligt zelfs hoger (59 doden) dan in dezelfde periode in 2016 (52 doden), 2017 (56 doden) en 2018 (58 doden). "Het verkeer was minder druk en sommige bestuurders hebben daarvan geprofiteerd om meer risico's te nemen", klinkt het bij Vias. Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet wil ook na de coronacrisis blijven inzetten op een vermindering van het aantal verkeersslachtoffers. "Ik wil inzetten op het bestrijden van recidive en de straffeloosheid van verkeersinbreuken. Een op de drie bestuurders moet elk jaar gecontroleerd worden om de drama's te vermijden die elk jaar veroorzaakt worden door overdreven snelheid, rijden onder invloed van alcohol of het gebruik van de gsm achter het stuur. Ik wil daarnaast inzetten op alternatieve straffen zoals verkeerscursussen, die complementair zijn met boetes en een verval van recht tot sturen", aldus Gilkinet. (Belga)

Tot en met september vielen er op onze wegen dit jaar al 303 doden te betreuren, tegenover 362 in dezelfde periode vorig jaar. In Vlaanderen is het aantal verkeersdoden met 12 procent gedaald, maar de daling was groter in Wallonië (-21 procent). Vooral auto-inzittenden bleven vaker gespaard (van 183 naar 145 doden). Over het algemeen is ook het aantal verkeersgewonden fors gedaald, van 34.876 naar 27.961 (-20 procent), net als het aantal letselongevallen (-17 procent). Ondanks de coronabeperkingen was de maand september dit jaar wel opvallend dodelijker dan vorig jaar (van 31 naar 48 doden, +55 procent). "Het uitzonderlijk zachte weer van september heeft mensen ertoe aangezet om eropuit te trekken en dat heeft het risico doen toenemen", aldus Vias. In Vlaanderen valt vooral op dat er tijdens de zomermaanden meer fietsdoden waren. Er vielen 17 fietsdoden in het derde trimester, het hoogste aantal sinds 2014. Ook in Brussel moesten fietsers het ontgelden. Daar werd een stijging van 16 procent opgetekend voor het aantal ongevallen met fietsers (van 748 naar 870 ongevallen). Ook voor het aantal doden op autsnelwegen blijkt het geen positief verhaal. Het aantal verkeersdoden op de autosnelweg tijdens de eerste 9 maanden van dit jaar ligt zelfs hoger (59 doden) dan in dezelfde periode in 2016 (52 doden), 2017 (56 doden) en 2018 (58 doden). "Het verkeer was minder druk en sommige bestuurders hebben daarvan geprofiteerd om meer risico's te nemen", klinkt het bij Vias. Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet wil ook na de coronacrisis blijven inzetten op een vermindering van het aantal verkeersslachtoffers. "Ik wil inzetten op het bestrijden van recidive en de straffeloosheid van verkeersinbreuken. Een op de drie bestuurders moet elk jaar gecontroleerd worden om de drama's te vermijden die elk jaar veroorzaakt worden door overdreven snelheid, rijden onder invloed van alcohol of het gebruik van de gsm achter het stuur. Ik wil daarnaast inzetten op alternatieve straffen zoals verkeerscursussen, die complementair zijn met boetes en een verval van recht tot sturen", aldus Gilkinet. (Belga)