Een autoverzekering is verplicht in ons land, maar voor sommigen moeilijk te krijgen. Wie meerdere ongevallen heeft veroorzaakt, kan in de realiteit vaak geen verzekering meer krijgen of alleen tegen erg hoge tarieven. Sinds 2003 kunnen automobilisten die door drie of meer verschillende verzekeringsmaatschappijen geweigerd zijn, of bij wie de premie te hoog is opgelopen na meerdere ongevallen, terecht bij het Tariferingsbureau. Deze organisatie helpt hen correcte verzekeringsvoorwaarden en premies vast te leggen. Belangrijke criteria bij deze analyse zijn het vermogen van de auto, leeftijd van de bestuurder en schadeverleden. Jarenlang steeg het aantal aanvragen, al viel het tempo van de toename stelselmatig terug. Van +9,9 procent in het boekjaar 2015-2016, naar +6,5 procent een jaar later, tot +1,1 procent in de periode 2017-2018. In het boekjaar 2018-2019 was er voor het eerst een lichte daling van -0,8 procent, een jaar later werd een daling van 3,3 procent opgetekend en nu dus -6 procent. Naar een verklaring voor die dalende tendens is het voorlopig gissen. "Daar is nog geen onderzoek naar gedaan", klinkt het bij het Auto Tariferingsbureau. Alle aanvragen samen leidden uiteindelijk tot 27.566 contracten bij verzekeringsmaatschappijen. (Belga)

Een autoverzekering is verplicht in ons land, maar voor sommigen moeilijk te krijgen. Wie meerdere ongevallen heeft veroorzaakt, kan in de realiteit vaak geen verzekering meer krijgen of alleen tegen erg hoge tarieven. Sinds 2003 kunnen automobilisten die door drie of meer verschillende verzekeringsmaatschappijen geweigerd zijn, of bij wie de premie te hoog is opgelopen na meerdere ongevallen, terecht bij het Tariferingsbureau. Deze organisatie helpt hen correcte verzekeringsvoorwaarden en premies vast te leggen. Belangrijke criteria bij deze analyse zijn het vermogen van de auto, leeftijd van de bestuurder en schadeverleden. Jarenlang steeg het aantal aanvragen, al viel het tempo van de toename stelselmatig terug. Van +9,9 procent in het boekjaar 2015-2016, naar +6,5 procent een jaar later, tot +1,1 procent in de periode 2017-2018. In het boekjaar 2018-2019 was er voor het eerst een lichte daling van -0,8 procent, een jaar later werd een daling van 3,3 procent opgetekend en nu dus -6 procent. Naar een verklaring voor die dalende tendens is het voorlopig gissen. "Daar is nog geen onderzoek naar gedaan", klinkt het bij het Auto Tariferingsbureau. Alle aanvragen samen leidden uiteindelijk tot 27.566 contracten bij verzekeringsmaatschappijen. (Belga)