De auto blijft het populairste vervoersmiddel in ons land. Ongeveer 80 procent van de Belgen verplaatste zich in het afgelopen jaar als bestuurder met de wagen, een jaar eerder was dat 83 procent. Iets meer dan de helft (51 pct) van de Belgen gebruikte het afgelopen jaar de fiets. Zo'n 39 procent van de Belgen reed vorig jaar met een klassieke fiets, ongeveer evenveel als de voorbije jaren. De elektrische fiets wordt wel steeds populairder. Vorig jaar reed 18 procent van de Belgen wel eens met een elektrische fiets. Vijf jaar geleden was dat nog maar 9 procent. Het aantal respondenten dat met een speed pedelec reed, is bijna verdubbeld op twee jaar tijd, van 0,6 naar 1,1 procent. Jaar na jaar worden ook de voortbewegingstoestellen zoals elektrische steps of monowheels populairder, blijkt nog uit de enquête. Ongeveer 5 procent van de Belgen gebruikte er vorig jaar eentje. Een jaar eerder was dat 4 procent. Net geen 40 procent van de respondenten maakte vorig jaar gebruik van het openbaar vervoer, dat is beduidend minder dan een jaar eerder (50 pct). Vias bevroeg in de enquête ook hoe de mobiliteit verbeterd kan worden. Gratis parking aan treinstations (85 pct), investeringen in een betere fietsinfrastructuur (82 pct) en meer investeren in parkeergelegenheden aan de rand van stadscentra (75 pct) zijn de drie maatregelen met de meeste voorstanders. Zo'n 72 procent van de respondenten is ook voorstander van aparte tram- en busbanen voor een betere doorstroming van het openbaar vervoer. Iets meer dan de helft van de ondervraagde Belgen is positief over autodelen, 17 procent is een tegenstander. Het stimuleren van autodelen is het populairst in Brussel (58 pct voor, 17 pct tegen) en Wallonië (56 pct voor, 15 pct tegen). In Vlaanderen is het enthousiasme iets minder groot (48 pct voor, 19 pct tegen). "Mobiliteit 2.0 staat voor deelmobiliteit en efficiëntie. Zo kan je bijvoorbeeld met de auto naar het station, met de trein naar de stad en voor het laatste stuk van je verplaatsing neem je de fiets", reageert federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet. "Nooit eerder waren er zoveel vervoerswijzen die samen de weg delen. Deze Nationale VerkeersOnveiligheidsenquête van Vias toont ook aan dat we op zoeken moeten naar een nieuw evenwicht op de weg. Het is belangrijk dat elke weggebruiker zich veilig voelt, ongeacht het vervoersmiddel waarmee hij zich verplaatst." (Belga)

De auto blijft het populairste vervoersmiddel in ons land. Ongeveer 80 procent van de Belgen verplaatste zich in het afgelopen jaar als bestuurder met de wagen, een jaar eerder was dat 83 procent. Iets meer dan de helft (51 pct) van de Belgen gebruikte het afgelopen jaar de fiets. Zo'n 39 procent van de Belgen reed vorig jaar met een klassieke fiets, ongeveer evenveel als de voorbije jaren. De elektrische fiets wordt wel steeds populairder. Vorig jaar reed 18 procent van de Belgen wel eens met een elektrische fiets. Vijf jaar geleden was dat nog maar 9 procent. Het aantal respondenten dat met een speed pedelec reed, is bijna verdubbeld op twee jaar tijd, van 0,6 naar 1,1 procent. Jaar na jaar worden ook de voortbewegingstoestellen zoals elektrische steps of monowheels populairder, blijkt nog uit de enquête. Ongeveer 5 procent van de Belgen gebruikte er vorig jaar eentje. Een jaar eerder was dat 4 procent. Net geen 40 procent van de respondenten maakte vorig jaar gebruik van het openbaar vervoer, dat is beduidend minder dan een jaar eerder (50 pct). Vias bevroeg in de enquête ook hoe de mobiliteit verbeterd kan worden. Gratis parking aan treinstations (85 pct), investeringen in een betere fietsinfrastructuur (82 pct) en meer investeren in parkeergelegenheden aan de rand van stadscentra (75 pct) zijn de drie maatregelen met de meeste voorstanders. Zo'n 72 procent van de respondenten is ook voorstander van aparte tram- en busbanen voor een betere doorstroming van het openbaar vervoer. Iets meer dan de helft van de ondervraagde Belgen is positief over autodelen, 17 procent is een tegenstander. Het stimuleren van autodelen is het populairst in Brussel (58 pct voor, 17 pct tegen) en Wallonië (56 pct voor, 15 pct tegen). In Vlaanderen is het enthousiasme iets minder groot (48 pct voor, 19 pct tegen). "Mobiliteit 2.0 staat voor deelmobiliteit en efficiëntie. Zo kan je bijvoorbeeld met de auto naar het station, met de trein naar de stad en voor het laatste stuk van je verplaatsing neem je de fiets", reageert federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet. "Nooit eerder waren er zoveel vervoerswijzen die samen de weg delen. Deze Nationale VerkeersOnveiligheidsenquête van Vias toont ook aan dat we op zoeken moeten naar een nieuw evenwicht op de weg. Het is belangrijk dat elke weggebruiker zich veilig voelt, ongeacht het vervoersmiddel waarmee hij zich verplaatst." (Belga)