De verzekeringssector krijgt meer en meer vragen van verzekerden om een gedeeltelijke terugbetaling te bekomen van de premies van hun autoverzekering. Tijdens de lockdown lieten heel wat mensen hun auto aan de kant. Daardoor is de schadelast van de verzekeraars gedaald. Maar Assuralia vraagt zich af of dat nog lang zo zal blijven. "De ondernemingen zijn weer opgestart. Uit veiligheidsoverwegingen zullen heel wat werknemers hun wagen verkiezen boven het openbaar vervoer. In de zomermaanden zullen wellicht ook de buitenlandse vliegreizen ingeruild worden voor binnenlandse autovakanties en daguitstappen. Het niveau van de jaarlijkse schadelast wordt ten slotte in belangrijke mate mee bepaald door een beperkt aantal zware schades waarover de verzekeraars moeilijk voorspellingen kunnen maken", klinkt het woensdag in een persbericht. Gebeurlijke premieaanpassingen gebeuren op basis van historische gegevens over langere periodes. Dit laat de verzekeraars toe de risico's over een langere termijn te spreiden. "Voor verzekerden die op zoek zijn naar meer flexibiliteit of die slechts een beperkt aantal kilometers per jaar afleggen, bestaan er overigens verzekeringscontracten waarvan de premies berekend worden op basis van het aantal afgelegde kilometers of die voorzien in een formule voor een forfaitair aantal kilometers", aldus Assuralia. (Belga)

De verzekeringssector krijgt meer en meer vragen van verzekerden om een gedeeltelijke terugbetaling te bekomen van de premies van hun autoverzekering. Tijdens de lockdown lieten heel wat mensen hun auto aan de kant. Daardoor is de schadelast van de verzekeraars gedaald. Maar Assuralia vraagt zich af of dat nog lang zo zal blijven. "De ondernemingen zijn weer opgestart. Uit veiligheidsoverwegingen zullen heel wat werknemers hun wagen verkiezen boven het openbaar vervoer. In de zomermaanden zullen wellicht ook de buitenlandse vliegreizen ingeruild worden voor binnenlandse autovakanties en daguitstappen. Het niveau van de jaarlijkse schadelast wordt ten slotte in belangrijke mate mee bepaald door een beperkt aantal zware schades waarover de verzekeraars moeilijk voorspellingen kunnen maken", klinkt het woensdag in een persbericht. Gebeurlijke premieaanpassingen gebeuren op basis van historische gegevens over langere periodes. Dit laat de verzekeraars toe de risico's over een langere termijn te spreiden. "Voor verzekerden die op zoek zijn naar meer flexibiliteit of die slechts een beperkt aantal kilometers per jaar afleggen, bestaan er overigens verzekeringscontracten waarvan de premies berekend worden op basis van het aantal afgelegde kilometers of die voorzien in een formule voor een forfaitair aantal kilometers", aldus Assuralia. (Belga)