Leerlingen van het laatste jaar secundair onderwijs kunnen sinds 2016 de Columbusproef afleggen die helpt om hun mogelijkheden in het hoger onderwijs te verkennen. De proef moet onder meer helpen vermijden dat jongeren een verkeerde studiekeuze maken en op die manier studievertraging oplopen. Met de ervaring van de voorbije jaren is de Columbusproef nu verbreed en verbeterd. Er is volgens minister Weyts nu een Columbusproef 2.0 klaar die scholieren "voor het eerst een genuanceerde inschatting van hun persoonlijke slaagkansen geeft in het hoger onderwijs aan het hand van een doorstroomprofiel". "Daarnaast krijgen ze een individueel overzicht van hun sterke kanten en hun werkpunten. Ze kunnen hun slaagkansen verder verhogen door in te zetten op die werkpunten", luidt het. Op basis van persoonlijke resultaten krijgen de betrokken scholieren te zien hoeveel studiepunten studenten met soortgelijke scores op de Columbusproef konden verzilveren in hun eerste jaar. Jongeren moeten met de vernieuwde proef een nog beter beeld krijgen waar ze aan beginnen. Tegelijk krijgen ze volgens minister Weyts ook "individuele tips". "Waar kunnen scholieren aan werken om hun slaagkansen in hun droomrichting te verbeteren? De Columbusproef zegt niet dat je een richting niet mag doen, maar geeft wel een realistisch beeld van wat je kan verwachten", aldus Weyts. (Belga)

Leerlingen van het laatste jaar secundair onderwijs kunnen sinds 2016 de Columbusproef afleggen die helpt om hun mogelijkheden in het hoger onderwijs te verkennen. De proef moet onder meer helpen vermijden dat jongeren een verkeerde studiekeuze maken en op die manier studievertraging oplopen. Met de ervaring van de voorbije jaren is de Columbusproef nu verbreed en verbeterd. Er is volgens minister Weyts nu een Columbusproef 2.0 klaar die scholieren "voor het eerst een genuanceerde inschatting van hun persoonlijke slaagkansen geeft in het hoger onderwijs aan het hand van een doorstroomprofiel". "Daarnaast krijgen ze een individueel overzicht van hun sterke kanten en hun werkpunten. Ze kunnen hun slaagkansen verder verhogen door in te zetten op die werkpunten", luidt het. Op basis van persoonlijke resultaten krijgen de betrokken scholieren te zien hoeveel studiepunten studenten met soortgelijke scores op de Columbusproef konden verzilveren in hun eerste jaar. Jongeren moeten met de vernieuwde proef een nog beter beeld krijgen waar ze aan beginnen. Tegelijk krijgen ze volgens minister Weyts ook "individuele tips". "Waar kunnen scholieren aan werken om hun slaagkansen in hun droomrichting te verbeteren? De Columbusproef zegt niet dat je een richting niet mag doen, maar geeft wel een realistisch beeld van wat je kan verwachten", aldus Weyts. (Belga)