De medewerkers trekken vrijwillig naar de lagere scholen en zullen " meer dan 3.000 leerlingen interactief wijzen op de troeven van internet, maar ook op de risico's die eraan verbonden zijn", klinkt het. "Door de voordelen van een oordeelkundig internetgebruik in de verf te zetten, willen de vrijwilligers de jongeren alerter maken voor valstrikken." Al meer dan 90.000 leerlingen uit het vijfde en zesde leerjaar zijn al gesensibiliseerd, stellen Proximus, Microsoft en Child Focus in een gezamenlijk persbericht. Leerkrachten krijgen ook materiaal dat hen kan helpen om aan internetopvoeding te doen. "De vrijwilligers geven hen een catalogus met preventiemateriaal over het internet voor jongeren, uitgegeven door Child Focus. Daarmee kunnen zij dieper ingaan op bepaalde aspecten van het probleem", klinkt het nog. Het consortium B-BICO lanceert dinsdag bovendien ook een mobiliseringscampagne op sociale media: 'Samenvooreenbeterinternet.be'. "Deze toegankelijke online campagne nodigt iedereen uit om zich met enkele simpele acties in te zetten voor een beter internet", aldus Child Focus. In het consortium zitten ook gewestelijke organisaties zoals Mediawijs, Média Animation asbl en de Hoge Raad voor Media-educatie van de Federatie Wallonië-Brussel. In het kader van Safer Internet Day brengt de Europese commissaris voor Digitale Economie en Samenleving, Mariya Gabriel, dinsdag een bezoek aan Child Focus. Ze wordt daarbij vergezeld door federaal minister van Digitale Agenda Philippe De Backer. De Europese Commissie benoemde Child Focus in 2002 tot "Belgisch centrum voor een veiliger Internet". (Belga)