De coronacrisis heeft het aantal reizigers bij De Lijn fors doen krimpen, zeker in de maanden maart en april. In maart telde de vervoersmaatschappij de helft minder reizigers tegenover maart vorig jaar en in april was er zelfs een reizigersdaling met 90 procent. "Doordat er minder tickets werden verkocht daalden de ontvangsten van De Lijn in maart met 4,6 miljoen euro en in april met 8,2 miljoen euro", zegt Bert Maertens, die de cijfers heeft opgevraagd bij minister van Mobiliteit Lydia Peeters. Intussen zouden de meer- en minkosten bij De Lijn tot eind augustus reeds oplopen tot een tekort van 35 miljoen euro. Uit de gegevens die parlementslid Maertens heeft opgevraagd, blijkt nog dat er in maart en april in totaal 370 klantenreacties waren in verband met de terugbetaling of kosteloze verlenging van een abonnement. "Voor de jaar- en driemaandabonnementen gelden in principe de standaard terugbetalingsregels. Bij een jaarabonnement betekent dit dat afhankelijk van de duur van het gebruik tot dan toe een percentage van de abonnementsprijs wordt terugbetaald. Indien het abonnement al meer dan 8 maanden wordt gebruikt, is er geen terugbetaling meer. Voor een driemaandabonnement gelden dezelfde regels. Een maandabonnement wordt in principe terugbetaald", verduidelijkt Bert Maertens. De Lijn staat ook open voor de kosteloze verlenging van het abonnement van reizigers die gedwongen thuis bleven (hetzij studenten hetzij werknemers die technisch werkloos of gedwongen van thuis werkten). Maertens drong al in april aan op een compensatie of tijdelijke verlenging van De Lijn-abonnementen. "Uitzonderlijke omstandigheden vergen een uitzonderlijke compensatieregeling. Heel wat scholieren gebruiken een abonnement van De Lijn om zich te verplaatsen tussen hun woonplaats en de school. Door de coronamaatregelen konden veel scholieren sinds 16 maart noodgedwongen geen gebruik maken van hun abonnement, dat wel betaald werd. Ook heel wat werknemers die het openbaar vervoer gebruiken voor woon- werkverkeer waren lange tijd technisch werkloos. Gelukkig staat De Lijn er voor open om in deze uitzonderlijke gevallen met nieuwe oplossingen te komen voor de klant." (Belga)

De coronacrisis heeft het aantal reizigers bij De Lijn fors doen krimpen, zeker in de maanden maart en april. In maart telde de vervoersmaatschappij de helft minder reizigers tegenover maart vorig jaar en in april was er zelfs een reizigersdaling met 90 procent. "Doordat er minder tickets werden verkocht daalden de ontvangsten van De Lijn in maart met 4,6 miljoen euro en in april met 8,2 miljoen euro", zegt Bert Maertens, die de cijfers heeft opgevraagd bij minister van Mobiliteit Lydia Peeters. Intussen zouden de meer- en minkosten bij De Lijn tot eind augustus reeds oplopen tot een tekort van 35 miljoen euro. Uit de gegevens die parlementslid Maertens heeft opgevraagd, blijkt nog dat er in maart en april in totaal 370 klantenreacties waren in verband met de terugbetaling of kosteloze verlenging van een abonnement. "Voor de jaar- en driemaandabonnementen gelden in principe de standaard terugbetalingsregels. Bij een jaarabonnement betekent dit dat afhankelijk van de duur van het gebruik tot dan toe een percentage van de abonnementsprijs wordt terugbetaald. Indien het abonnement al meer dan 8 maanden wordt gebruikt, is er geen terugbetaling meer. Voor een driemaandabonnement gelden dezelfde regels. Een maandabonnement wordt in principe terugbetaald", verduidelijkt Bert Maertens. De Lijn staat ook open voor de kosteloze verlenging van het abonnement van reizigers die gedwongen thuis bleven (hetzij studenten hetzij werknemers die technisch werkloos of gedwongen van thuis werkten). Maertens drong al in april aan op een compensatie of tijdelijke verlenging van De Lijn-abonnementen. "Uitzonderlijke omstandigheden vergen een uitzonderlijke compensatieregeling. Heel wat scholieren gebruiken een abonnement van De Lijn om zich te verplaatsen tussen hun woonplaats en de school. Door de coronamaatregelen konden veel scholieren sinds 16 maart noodgedwongen geen gebruik maken van hun abonnement, dat wel betaald werd. Ook heel wat werknemers die het openbaar vervoer gebruiken voor woon- werkverkeer waren lange tijd technisch werkloos. Gelukkig staat De Lijn er voor open om in deze uitzonderlijke gevallen met nieuwe oplossingen te komen voor de klant." (Belga)