De toegankelijkheid van de bus- en tramhaltes is al langer een probleem in Vlaanderen. Volgens minister Peeters blijkt uit de meest recente cijfers dat amper 13,3 procent van de haltes toegankelijk is voor personen met een motorische beperking. "Voor personen met een visuele beperking ligt dat cijfer nog lager op 6,4 procent", aldus Peeters. De Open Vld-minister wil die cijfers opkrikken en heeft daarvoor ook al langer een 'Masterplan Toegankelijke Haltes' uitgewerkt. Dat plan heeft de ambitie om tegen 2030 de helft van de haltes in het kernnet en het aanvullend net toegankelijk te maken. Daarnaast moeten alle haltes aan een Hoppinpunt tegen dan autonoom toegankelijk zijn voor personen met een motorische en visuele beperking. Om de toegankelijkheidscijfers te verbeteren, rekent Peeters ook op de hulp van de lokale besturen. Ruim zes op de tien haltes liggen langs gemeentewegen. Gemeenten kunnen ook rekenen op subsidies (5.000 euro per halte) om haltes toegankelijk te maken. Volgens minister Peeters hebben intussen ook 32 Vlaamse steden en gemeenten het charter 'Masterplan Toegankelijke Haltes' ondertekend. Lokale besturen onderschrijven daarmee de doelstellingen van het plan uit te voeren en bij elke investering in het openbaar domein een toegankelijkheidstoets te doen. Vraagsteller Bart Claes (Vlaams Belang) toonde zich niet echt onder de indruk van dat cijfer. "Vlaanderen telt meer dan 300 steden en gemeenten. Dan lijkt 32 mij niet zoveel. Ik zou u willen vragen om toch iets meer reclame te maken voor het charter", aldus Claes. (Belga)

De toegankelijkheid van de bus- en tramhaltes is al langer een probleem in Vlaanderen. Volgens minister Peeters blijkt uit de meest recente cijfers dat amper 13,3 procent van de haltes toegankelijk is voor personen met een motorische beperking. "Voor personen met een visuele beperking ligt dat cijfer nog lager op 6,4 procent", aldus Peeters. De Open Vld-minister wil die cijfers opkrikken en heeft daarvoor ook al langer een 'Masterplan Toegankelijke Haltes' uitgewerkt. Dat plan heeft de ambitie om tegen 2030 de helft van de haltes in het kernnet en het aanvullend net toegankelijk te maken. Daarnaast moeten alle haltes aan een Hoppinpunt tegen dan autonoom toegankelijk zijn voor personen met een motorische en visuele beperking. Om de toegankelijkheidscijfers te verbeteren, rekent Peeters ook op de hulp van de lokale besturen. Ruim zes op de tien haltes liggen langs gemeentewegen. Gemeenten kunnen ook rekenen op subsidies (5.000 euro per halte) om haltes toegankelijk te maken. Volgens minister Peeters hebben intussen ook 32 Vlaamse steden en gemeenten het charter 'Masterplan Toegankelijke Haltes' ondertekend. Lokale besturen onderschrijven daarmee de doelstellingen van het plan uit te voeren en bij elke investering in het openbaar domein een toegankelijkheidstoets te doen. Vraagsteller Bart Claes (Vlaams Belang) toonde zich niet echt onder de indruk van dat cijfer. "Vlaanderen telt meer dan 300 steden en gemeenten. Dan lijkt 32 mij niet zoveel. Ik zou u willen vragen om toch iets meer reclame te maken voor het charter", aldus Claes. (Belga)