De steun gaat naar opleiding en een gedeeltelijke vrijstelling van sociale bijdragen, en is in overeenstemming met de Europese regels, benadrukte de woordvoerster van staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet.

Een eerste maatregel bestaat erin om de piloten, die vandaag hun nieuwe collega's zonder vergoeding opleiden, via het Directoraat Generaal voor de Luchtvaart toch te vergoeden.

Daarnaast stemde de kern in met het voorstel om een gedeeltelijke vrijstelling van de sociale zekerheid in te voeren voor prestaties in het buitenland. Het gaat met name om intercontinentale vluchten waarbij het personeel doorbetaald wordt tijdens het verblijf in het buitenland. Dat zal vervangen worden door een vergoeding voor terbeschikkingstelling, waarop geen sociale lasten moeten betaald worden.

De maatregelen stroken met de Europese regelgeving en moeten de periode overbruggen dat Europa zelf met maatregelen komt tegen de oneerlijke concurrentie in de luchtvaartsector, aldus de woordvoerster.

Zoals bekend heeft Brussels Airlines het vandaag moeilijk. De luchtvaartmaatschappij moet daarbij nog opboksen tegen onder meer de lagekostenmaatschappij Ryanair, die haar personeel in Ierland inschrijft. (Belga/TE)

De steun gaat naar opleiding en een gedeeltelijke vrijstelling van sociale bijdragen, en is in overeenstemming met de Europese regels, benadrukte de woordvoerster van staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet. Een eerste maatregel bestaat erin om de piloten, die vandaag hun nieuwe collega's zonder vergoeding opleiden, via het Directoraat Generaal voor de Luchtvaart toch te vergoeden. Daarnaast stemde de kern in met het voorstel om een gedeeltelijke vrijstelling van de sociale zekerheid in te voeren voor prestaties in het buitenland. Het gaat met name om intercontinentale vluchten waarbij het personeel doorbetaald wordt tijdens het verblijf in het buitenland. Dat zal vervangen worden door een vergoeding voor terbeschikkingstelling, waarop geen sociale lasten moeten betaald worden. De maatregelen stroken met de Europese regelgeving en moeten de periode overbruggen dat Europa zelf met maatregelen komt tegen de oneerlijke concurrentie in de luchtvaartsector, aldus de woordvoerster. Zoals bekend heeft Brussels Airlines het vandaag moeilijk. De luchtvaartmaatschappij moet daarbij nog opboksen tegen onder meer de lagekostenmaatschappij Ryanair, die haar personeel in Ierland inschrijft. (Belga/TE)