Vrachtwagenchauffeurs moeten om de 14 dagen verplicht 45 uur onafgebroken rust nemen. Die tijd mogen ze echter niet in hun vrachtwagen doorbrengen. Truckers van bijvoorbeeld Roemeense of Bulgaarse origine krijgen een onkostenvergoeding per dag die ze door hun werk noodgedwongen in het buitenland moeten doorbrengen. Om zoveel mogelijk geld over te houden, kiezen heel wat chauffeurs ervoor om ook in het weekend toch in hun vrachtwagen te leven. Bij de actie in Zeebrugge liepen maar liefst 46 van de 120 gecontroleerde vrachtwagenchauffeurs tegen de lamp. "Meer dan één op drie was dus in overtreding. Deze actie mag een succes genoemd worden", aldus De Ketelaere. "Hoofdzakelijk Roemeense chauffeurs werden aan een controle onderworpen." Tijdens de controles begonnen enkele chauffers voor wat oproer te zorgen. Drie amokmakers werden even bestuurlijk aangehouden. In vijf vrachtwagens werd ontdekt dat er geknoeid was met het Adblue-systeem. Dat betekent in de praktijk dat ze meer schadelijke stoffen uitstoten dan toegelaten. Die vrachtwagens zijn aan de ketting gelegd tot ze wel voldoen aan de normen. Bij drie andere vrachtwagens werden inbreuken op de rij- en rusttijden vastgesteld. In één geval was er zelfs sprake van sjoemelsoftware, waardoor ook die vrachtwagen voorlopig niet mag vertrekken. (Belga)

Vrachtwagenchauffeurs moeten om de 14 dagen verplicht 45 uur onafgebroken rust nemen. Die tijd mogen ze echter niet in hun vrachtwagen doorbrengen. Truckers van bijvoorbeeld Roemeense of Bulgaarse origine krijgen een onkostenvergoeding per dag die ze door hun werk noodgedwongen in het buitenland moeten doorbrengen. Om zoveel mogelijk geld over te houden, kiezen heel wat chauffeurs ervoor om ook in het weekend toch in hun vrachtwagen te leven. Bij de actie in Zeebrugge liepen maar liefst 46 van de 120 gecontroleerde vrachtwagenchauffeurs tegen de lamp. "Meer dan één op drie was dus in overtreding. Deze actie mag een succes genoemd worden", aldus De Ketelaere. "Hoofdzakelijk Roemeense chauffeurs werden aan een controle onderworpen." Tijdens de controles begonnen enkele chauffers voor wat oproer te zorgen. Drie amokmakers werden even bestuurlijk aangehouden. In vijf vrachtwagens werd ontdekt dat er geknoeid was met het Adblue-systeem. Dat betekent in de praktijk dat ze meer schadelijke stoffen uitstoten dan toegelaten. Die vrachtwagens zijn aan de ketting gelegd tot ze wel voldoen aan de normen. Bij drie andere vrachtwagens werden inbreuken op de rij- en rusttijden vastgesteld. In één geval was er zelfs sprake van sjoemelsoftware, waardoor ook die vrachtwagen voorlopig niet mag vertrekken. (Belga)