11.11.11 trekt politici hawaïhemd aan

© /
Trui Engels
Trui Engels Journalist Knack

Via een ludieke campagne met in de hoofdrol enkele Vlaamse politici trapt 11.11.11 haar eigen verkiezingscampagne op gang.

Met de slogan ‘België is geen eiland’ roept de Noord-Zuidbeweging de Vlaamse politici in de aanloop naar de verkiezingen op 25 mei op extra aandacht te hebben voor internationale thema’s tijdens de verkiezingsstrijd. “Een beleid met oog voor globale ontwikkelingen is in het belang van het Zuiden én van onszelf.”

U had ze misschien ook al opgemerkt: de borden met de afbeeldingen van de partijvoorzitters van de grootste democratische partijen in exotische kleren. Na een dag werden de affiches overplakt met de slogan ‘België is geen eiland. De wereldproblemen zijn ook de onze.’

Met de campagne wil 11.11.11 meer aandacht vragen voor internationale, grensoverschrijdende thema’s in het publieke debat in aanloop van de verkiezingen op 25 mei. 11.11.11-directeur Bogdan Vanden Berghe: “Een financiële en economische crisis oplossen én voorkomen, klimaatverandering aanpakken, toenemende ongelijkheid wegwerken, een menswaardig oplossing voor migranten… Om deze uitdagingen écht aan te pakken hebben we politici met lef nodig die over de grenzen kijken. Een beleid met oog voor deze globale ontwikkelingen is in het belang van het Zuiden én van onszelf.”

“De internationale thema’s zijn niet eenvoudig naar het breed publiek te vertalen, maar toch moeten politici ook hier draagvlak voor creëren en het democratisch debat aangaan”, aldus Bogdan Vanden Berghe.

Maar dat, zo ziet 11.11.11, gebeurt vandaag te weinig. “We hebben er alle nieuwjaarsspeechen op nageslagen en nergens deze internationale bril gevonden. In het beste geval trekken de voorzitters en de minister-president hun verhaal open tot aan de grenzen van Europa, maar ook dit steeds vanuit Belgisch perspectief. Laat dit niet de graadmeter zijn voor de rest van de campagne.”

Meer info: www.geeneiland.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content