100, 101 of 112: Weet wie u belt in nood

Ambulance © Belga
Annelies Van Erp
Annelies Van Erp Medewerker van ngo Memisa

De 101-alarmcentrale in Oost-Vlaanderen kan de werkdruk niet meer aan en dreigt met een staking.

Het streefdoel van een alarmcentrale is om binnen de tien seconden elke noodoproep beantwoorden. Maar door te weinig volk, en te veel onzinnige oproepen, kan de Oost-Vlaamse afdeling de werkdruk niet meer aan en dreigt ze met een staking, schrijft De Standaard.

“Als u op dit moment belt naar een alarmcentrale in Oost-Vlaanderen, loopt de wachttijd al gauw op tot 200 seconden, 3 minuten en 20 seconden. Dat is hallucinant lang”, zegt ACOD-vakbondsmand Jo Schelstraete.

‘Onnozele oproepen’

Het is niet de eerste maal dat de alarmcentrale kreunt onder de werkdruk en daarvoor aandacht vraagt. “Vorige zomer hebben we al eens aan de alarmbel getrokken”, aldus Schelstraete.

“Joëlle Milquet, de minister van Binnenlandse Zaken, beloofde twee miljoen euro om extra volk aan te trekken. Die aanwervingen lopen, maar traag. De eerste mensen worden pas vanaf februari ingezet.”

De callcenters zouden ook al minder werk hebben, moesten er minder ‘onnozele oproepen’ binnekomen. Voor veel Belgen is het bovendien niet duidelijk wanneer ze welk nummer moeten draaien. Een overzichtje:

100: Dringende medische hulp of de brandweer in België

101: Dringende politiehulp in België.

112: Europees noodnummer. Maar wie dringend politiehulp nodig heeft kan beter naar 101 bellen. Kostbare tijd gaat verloren indien de centrale u moet doorschakelen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content