Tijdens de eerste lockdown in het voorjaar werd omwille van de teruggevallen vraag en hogere ziektepercentages bij de chauffeurs vervroegd de vakantiedienstregeling ingevoerd. "Dat hebben we in de rest van het jaar niet meer gedaan", zegt woordvoerster Karen Van der Sype. "Omwille van bezorgdheden over drukke voertuigen van bij het begin van het schooljaar in september zijn er zelfs extra versterkingsritten en ritten met autocars ingezet. Openbaar vervoer is een essentiële sector en is steeds blijven rijden voor wie openbaar vervoer nodig had." Vandaag worden op sommige lijnen en piekmomenten nog versterkingsritten ingelegd om de drukte niet te zeer te laten oplopen. "Er rijden tijdens schooldagen in totaal 411 autocars ter versterking van de bussen van De Lijn. Op andere lijnen is de bezetting sterk gedaald. Het tijdelijk terugschroeven van aanbod ligt momenteel niet op tafel", aldus de woordvoerster. De effecten van de coronacrisis op langere termijn zijn volgens De Lijn vandaag moeilijk in te schatten. "Het 'nieuwe normaal' kan leiden tot minder belasting tijdens de piekuren en een betere spreiding van de verplaatsingen doorheen de dag. Dat geeft dan weer opportuniteiten om op die zogenaamde dalmomenten een kwalitatiever aanbod te voorzien, wat de aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer ten goede komt." De Lijn denkt dat er na de coronacrisis meer telewerk zal blijven, meer online shopping en minder grote evenementen. Op basis van onderzoek stelt de openbaarvervoermaatschappij vast dat mensen de intentie hebben om na corona opnieuw het openbaar vervoer te gebruiken en dat de vervoerskeuze momenteel pragmatisch genomen wordt. Het openbaar vervoer wordt door corona ook sneller als druk beschouwd. De Lijn zegt alleszins niet de ambitie te hebben om mensen die de fiets of e-bike ontdekt hebben, terug te halen. "Dat blijft immers de meest duurzame vorm van verplaatsen, dat kunnen we alleen maar toejuichen. Reizigers die in de auto gestapt zijn, willen we natuurlijk overhalen om weer het openbaar vervoer te gebruiken. Met gerichte campagnes en een kwalitatief aanbod moet dit lukken", klinkt het. (Belga)

Tijdens de eerste lockdown in het voorjaar werd omwille van de teruggevallen vraag en hogere ziektepercentages bij de chauffeurs vervroegd de vakantiedienstregeling ingevoerd. "Dat hebben we in de rest van het jaar niet meer gedaan", zegt woordvoerster Karen Van der Sype. "Omwille van bezorgdheden over drukke voertuigen van bij het begin van het schooljaar in september zijn er zelfs extra versterkingsritten en ritten met autocars ingezet. Openbaar vervoer is een essentiële sector en is steeds blijven rijden voor wie openbaar vervoer nodig had." Vandaag worden op sommige lijnen en piekmomenten nog versterkingsritten ingelegd om de drukte niet te zeer te laten oplopen. "Er rijden tijdens schooldagen in totaal 411 autocars ter versterking van de bussen van De Lijn. Op andere lijnen is de bezetting sterk gedaald. Het tijdelijk terugschroeven van aanbod ligt momenteel niet op tafel", aldus de woordvoerster. De effecten van de coronacrisis op langere termijn zijn volgens De Lijn vandaag moeilijk in te schatten. "Het 'nieuwe normaal' kan leiden tot minder belasting tijdens de piekuren en een betere spreiding van de verplaatsingen doorheen de dag. Dat geeft dan weer opportuniteiten om op die zogenaamde dalmomenten een kwalitatiever aanbod te voorzien, wat de aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer ten goede komt." De Lijn denkt dat er na de coronacrisis meer telewerk zal blijven, meer online shopping en minder grote evenementen. Op basis van onderzoek stelt de openbaarvervoermaatschappij vast dat mensen de intentie hebben om na corona opnieuw het openbaar vervoer te gebruiken en dat de vervoerskeuze momenteel pragmatisch genomen wordt. Het openbaar vervoer wordt door corona ook sneller als druk beschouwd. De Lijn zegt alleszins niet de ambitie te hebben om mensen die de fiets of e-bike ontdekt hebben, terug te halen. "Dat blijft immers de meest duurzame vorm van verplaatsen, dat kunnen we alleen maar toejuichen. Reizigers die in de auto gestapt zijn, willen we natuurlijk overhalen om weer het openbaar vervoer te gebruiken. Met gerichte campagnes en een kwalitatief aanbod moet dit lukken", klinkt het. (Belga)