‘Belg consumeert 30 procent meer peren, maar niet meer appels’

De campagne ten voordele van peren uit Belgie heeft succes gehad. De Belg consumeert 30 procent meer peren dan een jaar geleden. De appels, daarentegen, worden niet beter verkocht.

Dat schrijven Het Belang van Limburg en Het Nieuwsblad op basis van gesprekken binnen de sector.

“Ruwweg geschat hebben we zo’n 30 procent meer peren verkocht in België vergeleken met dezelfde periode vorig jaar”, zegt Etienne Leclère, commercieel directeur van Veiling Haspengouw. “Nu hebben we een hype nodig voor onze appels, want die krijgen we in het buitenland niet verkocht.”

Voor hun jonagoldappels krijgen de telers op dit ­moment amper 25 cent per ­kilo. In de meeste winkels ­kun je die ook voor minder dan 1 euro per kilo kopen.

“We zouden eigenlijk allemaal meer binnenlands fruit moeten eten. Bij de peren hebben we de hype gevoeld in de verkoop. Hopelijk houdt die aan. We willen hetzelfde voor de appels”.

De perencampagne kwam op gang nadat Rusland in augustus, als represaille voor de EU-houding inzake Oekraïne, de import van Europees fruit had stilgelegd.

(Belga/RR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content