Wie rijdt met de motor en wie met de scooter? Het gaat om een erg diverse groep zodat het vrij complex is om er een coherent portret van te schetsen. Het zijn wel in 90% van de gevallen mannen. Hoeveel motorrijders telt België? Ook dat is een moeilijke vraag. Vorig jaar telde de DIV 465.000 ingeschreven motoren en scooters in ons park. Dat wil echter niet zeggen dat er evenveel motorrijders zijn. Heel wat motards hebben verschillende machines of scooters in hun garage. De grote meerderheid rijdt met de motor, een minderheid kiest voor scooters.

De jongste jaren zien we een verhouding 70/30 (70% motoren en 30% scooters) bij de nieuwe inschrijvingen. De scootertrend heeft zich de voorbije 15 jaar sterk ontwikkeld. De verhouding tussen motorrijders en scooterrijders bedraagt 80-20. Motorrijders gebruiken hun fiets hoofdzakelijk voor vrijetijdsgebruik, al is er een grote groep die de motor ook inzet voor woon-werkverkeer. Scootergebruikers gebruiken hun tweewieler functioneler en gaan er vooral mee werken. Gebruikers van motoren of scooters zitten meestal in de middenklasse of er net boven. De meeste motorrijders zijn tussen de 35 en de 55 jaar.

Scootergebruikers zijn doorgaans iets jonger. Het jaarlijks recreatief gebruik bedraagt meestal tussen de 2.600 en de 3.000 km. Er zijn erg uiteenlopende profielen want bepaalde motorrijders halen hun motor soms maar vier keer per jaar uit de garage voor een kort ritje. Anderen zitten dagelijks in het zadel op weg naar het werk en rijden makkelijk 15.000 km of zelfs meer. Scooterpendelaars leggen gemiddeld 7.000 km per jaar af. (Belga)

Wie rijdt met de motor en wie met de scooter? Het gaat om een erg diverse groep zodat het vrij complex is om er een coherent portret van te schetsen. Het zijn wel in 90% van de gevallen mannen. Hoeveel motorrijders telt België? Ook dat is een moeilijke vraag. Vorig jaar telde de DIV 465.000 ingeschreven motoren en scooters in ons park. Dat wil echter niet zeggen dat er evenveel motorrijders zijn. Heel wat motards hebben verschillende machines of scooters in hun garage. De grote meerderheid rijdt met de motor, een minderheid kiest voor scooters. De jongste jaren zien we een verhouding 70/30 (70% motoren en 30% scooters) bij de nieuwe inschrijvingen. De scootertrend heeft zich de voorbije 15 jaar sterk ontwikkeld. De verhouding tussen motorrijders en scooterrijders bedraagt 80-20. Motorrijders gebruiken hun fiets hoofdzakelijk voor vrijetijdsgebruik, al is er een grote groep die de motor ook inzet voor woon-werkverkeer. Scootergebruikers gebruiken hun tweewieler functioneler en gaan er vooral mee werken. Gebruikers van motoren of scooters zitten meestal in de middenklasse of er net boven. De meeste motorrijders zijn tussen de 35 en de 55 jaar. Scootergebruikers zijn doorgaans iets jonger. Het jaarlijks recreatief gebruik bedraagt meestal tussen de 2.600 en de 3.000 km. Er zijn erg uiteenlopende profielen want bepaalde motorrijders halen hun motor soms maar vier keer per jaar uit de garage voor een kort ritje. Anderen zitten dagelijks in het zadel op weg naar het werk en rijden makkelijk 15.000 km of zelfs meer. Scooterpendelaars leggen gemiddeld 7.000 km per jaar af. (Belga)