Wereldpremière Mercedes-Benz A-Klasse in Amsterdam: vierde generatie A-klasse op veroveringstoer

Mercedes-Benz A-Klasse Exterieur: designo mountaingrau magno // Mercedes-Benz A-Class Exterior: designo mountain grey magno © Mercedes
Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Mercedes-Benz zit momenteel op een wolk. Concernbaas Dieter Zetsche maakte gisteren bekend dat Mercedes-Benz het beste jaar uit zijn geschiedenis achter de rug heeft met een recordverkoop én recordwinst. Het merk met de ster is helemaal terug van weggeweest.

Mercedes-Benz zit momenteel op een wolk. Concernbaas Dieter Zetsche maakte gisteren bekend dat Mercedes-Benz het beste jaar uit zijn geschiedenis achter de rug heeft met een recordverkoop én recordwinst. Het merk met de ster is helemaal terug van weggeweest. En het wil op de ingeslagen verdergaan met een reeks nieuwe modellen. Met de nieuwe A-klasse bindt Mercedes-Benz de strijd aan met de Audi A3, BMW 1 en VW Golf. Dat belooft.

Neen, het was geen 1 februari-grap. Tijdens de jaarvergadering van Mercedes-Benz op donderdag 1 februari verblijdde concernbaas Dieter Zetsche zijn gehoor met getallen die als muziek in de oren klinken. Omzet: 164,3 miljard euro, of een stijging met 7 procent in vergelijking met 2016, dat ook al een recordjaar was. Nettowinst: 10,9 miljard, of een stijging met 24 procent. De aandeelhouders én werknemers sloegen meteen aan het rekenen want ook die laatsten profiteren van de goede gang van zaken. Alle 130.000 Mercedes-werknemers in Duitsland ontvangen eerstdaags een winstpremie van 5.700 euro.

Mercedes-Benz ging door een diep dal maar is nu opnieuw de nummer één onder de Duitse premiummerken

Mercedes-Benz is niet alleen de oudste autoconstructeur op de markt, hij heeft ook altijd een voortrekkersrol gespeeld en heeft de meeste uitvindingen en patenten in de autowereld op zijn naam staan. Mercedes-Benz heeft met andere woorden zijn ster dubbel en dik verdiend.

Mercedes-Benz A-KlasseExterieur: designo mountaingrau magno // Mercedes-Benz A-Class Exterior: designo mountain grey magno
Mercedes-Benz A-KlasseExterieur: designo mountaingrau magno // Mercedes-Benz A-Class Exterior: designo mountain grey magno© Mercedes

Vanaf de jaren negentig kreeg Mercedes-Benz echter almaar meer concurrentie van BMW en Audi. De ster begon te verbleken! Dat had ermee te maken dat Mercedes-Benz halsstarrig bleef vasthouden aan het principe… wat we zelf doen, doen we beter! Het premiummerk kreeg af te rekenen met kwaliteitsproblemen en de bazen maakten de ene strategische fout na de andere. Ze wilden van het Duitse autobedrijf een wereldleider maken op het vlak van technologie. Toen dat te hoog gegrepen bleek, wilde de toenmalige CEO Jürgen Schrempp van Daimler de grootste autobouwer ter wereld maakte. Hij kocht onder andere het Amerikaanse Chrysler en werd grootaandeelhouder van het Japanse Mitsubishi. Toen ook dat plan mislukte, werd de door grootheidswaanzin gedreven topman eind 2005 vervangen door zijn rechterhand, de uitermate sympathieke en meer gematigde Dieter Zetsche.

De wissel aan de top kwam geen dag te vroeg. De nieuwe sterke man sloopte een aantal heilige huisjes binnen de onderneming en gaf opdracht tot een ingrijpende heroriëntering van de productie- en modellenpolitiek. Mercedes-Benz ging intenser samenwerken met toonaangevende toeleveranciers en introduceerde een nieuwe merklook die een complete breuk met het oubollige imago van het merk betekende. Bij niet-klanten werd de gedaantewisseling op applaus onthaald, bij de Mercedes-getrouwen oogstte de transformatie felle kritiek en luidruchtig protest.

Kop van jut was de jonge designer Gorden Wagener, maar die hield voet bij stuk én kon rekenen op de onvoorwaardelijke steun en bescherming van topman Zetsche. Tien jaar na het aantreden van de nieuwe chief designer spreken de cijfers voor zich: Mercedes-Benz is opnieuw de nummer één onder de Duitse premiummerken. Dat heeft vanzelfsprekend niet alleen te maken met de nieuwe designlijn maar ook en niet in het minst met de modernisering én uitbreiding van het gamma in de breedte. Het succes van de VW Golf was een doorn in het oog van de Mercedes-directie in Stuttgart, met de creatie van de A-klasse kreeg de Golf plots en vanuit een onverwachte hoek een te duchten concurrent.

Mislukte start van A-klasse zorgde voor leedvermaak bij de concurrenten

De geschiedenis van de A-klasse gaat terug tot 1997. De eerste generatie leek werkelijk nergens op. De nieuwkomer ontketende bovendien een storm van protest toen een testwagen tijdens de zogenaamde ‘Eland’-test in Zweden omkipte. De Mercedes-directie reageerde met vertraging en op een onprofessionele manier. Een en ander zorgde voor leedvermaak bij de concurrenten en voor een vertrouwensbreuk met de trouwe Mercedes-aanhang. De publieke verontwaardiging dwong de constructeur ertoe ingrijpende veranderingen aan te brengen.

De grote doorbraak van de A-klasse is er gekomen met de komst van de derde generatie én de inbreng van chief designer Gorden Wagener. Die bezorgde de A-klasse een dynamische look die nieuwe doelgroepen aansprak die tot dan in een Audi en BMW onderweg waren.

De vierde generatie gaat op de ingeslagen weg verder

Vrijdagavond 2 februari werd in Amsterdam het doek gehaald van de vierde generatie die echter meer is dan een facelift. De nieuwkomer bezit zo veel nieuwe elementen dat hij een compleet nieuw model is geworden.

De lage motorkap, smalle ledkoplampen, “fakkel”-dagrijlichten, en het brede radiatorrooster met Mercedes-ster dragen de signatuur van chief designer Gordon Wagener, die we ook terugvinden bij de CLS Coupé. Achteraan oogt de A-Klasse breder en gespierder. De nieuwkomer biedt bovendien meer plaatsruimte binnenin. De wielbasis is 3 centimeter langer geworden, het instappen achteraan verloopt vlotter en de kofferinhoud is verhoogd tot 370 liter terwijl de achterklep 20 centimeter breder is geworden. In- en uitladen gaat daardoor een stuk vlotter.

Het interieurdesign van de A-Klasse is van een niveau dat je enkel bij de duurdere modellen van de Duitse premiummerken terugvindt. De vierde generatie neemt de dashboard lay-out met twee grote schermen over van de S- en E-Klasse. Bij de A-Klasse is er echter geen overkapping bovenaan, waardoor het scherm vrij staat en het horizontale karakter van het interieur nog wordt benadrukt. De twee schermen zijn in drie varianten beschikbaar, de ene al indrukwekkender dan de andere.

Mercedes-Benz A-KlasseInterieur: Polsterung Mikrofaser DINAMICA / Ledernachbildung ARTICOExterieur: designo mountaingrau magno // Mercedes-Benz A-Class Interior: Upholstery DINAMICA microfibre / ARTICO man-made leatherExterior: designo mountain grey magno
Mercedes-Benz A-KlasseInterieur: Polsterung Mikrofaser DINAMICA / Ledernachbildung ARTICOExterieur: designo mountaingrau magno // Mercedes-Benz A-Class Interior: Upholstery DINAMICA microfibre / ARTICO man-made leatherExterior: designo mountain grey magno© Mercedes

Ook voor de assistentie- en veiligheidssystemen hebben de ontwerpers leentjebuur gespeeld bij de topmodellen uit het gamma. Denk aan semi-autonome rijfuncties inclusief Active Distance Assist Distronic en Active Steering Assist, Active Lane Change Assist, multibeam ledkoplampen, multicontour-comfortzetels met massage, actieve demping, head-up display, interieurverlichtingspack met keuze uit 64 kleuren en een compleet nieuw multimediasysteem met de veelzeggende naam Mercedes-Benz User Experience.

Een uniek kenmerk van dat MBUX-multimediasysteem is de ingebouwde artificiële intelligentie. Het systeem slaagt erin zich te verplaatsen in de gedragswereld van de bestuurder. Die laatste kan trouwens een gesprek aanknopen met zijn auto. Het volstaat dat hij of zij “Hey Mercedes” zegt, en het intelligent stemherkenningssysteem wordt geactiveerd én in staat om antwoorden te geven op een reeks vragen van praktische aard, zoals de hoogte van de brandstofprijzen of beschikbaarheid van vrije parkeerplaatsen.

De vierde generatie A-klasse krijgt ook nieuwe motoren, te beginnen met een 1.4 l. benzinemotor die is ontwikkeld in samenwerking met Renault en die de basismotor is voor de A 200. Het betreft de eerste Mercedes-viercilinder met cilinderuitschakeling, in combinatie met een 7 G-DCT-automaat met dubbele koppeling. Hij levert 163 pk en 250 Nm en kan ook gecombineerd worden met een handgeschakelde zesbak. De krachtigste benzinemotor, een viercilinder met een vermogen van 224 pk en 350 Nm, vinden we terug op de A 250. Het dieselgamma bestaat uit een 1,5 liter viercilinder met 116 pk en 260 Nm, die verkrijgbaar is met de 7 G-DCT automaat of handgeschakelde zesbak. De nieuwe A-klasse beschikt standaard over voorwielaandrijving, vierwielaandrijving (4MATIC) is een optie.

Voor informatie over het rijcomfort en de prestaties op de weg is het wachten op de resultaten en bevindingen van roadtests die over enkele weken zullen plaatsvinden. De nieuwe A-klasse kan vanaf nu worden besteld, de aflevering gebeurt vanaf april/mei.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content