Wat zijn de beste auto’s van 2017?

Alpine A110 © /
Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Elk automedium dat zichzelf respecteert, pakt dezer dagen uit met een ranking van uitverkoren nieuwkomers van het afgelopen jaar. Onder de noemer ‘auto van het jaar’ of ‘gouden stuurwiel’ krijgen we een opsomming voorgeschoteld van nieuwe modellen die een overtuigende indruk hebben nagelaten op de autotesters. Over de objectiviteit van dit soort verkiezingen bestaat discussie, al te vaak worden appelen met peren vergeleken.

Op maandag 5 maart is het zover. Traditiegetrouw wordt op de vooravond van de persdag van het Autosalon van Genève de naam bekend gemaakt van de ‘Car of the Year’, in Europa de meest prestigieuze onderscheiding voor een nieuw automodel. Zeven nieuwkomers zijn weerhouden: Alfa Romeo Stelvio, Audi A8, BMW 5, Citroën C3 Aircross, Kia Stinger, Seat Ibiza en Volvo XC40. In de 58-leden tellende internationale jury zetelen twee Belgische autojournalisten: Tony Verhelle en Stéphane Lemeret.

Appelen met peren vergelijken

BMW, toch een grote naam in de autowereld, is nog nooit tot 'auto van het jaar' uitgeroepen.
BMW, toch een grote naam in de autowereld, is nog nooit tot ‘auto van het jaar’ uitgeroepen.

Het is koffiedik kijken wie dit jaar als nummer één uit de bus komt. Dat heeft ermee te maken dat de jury appelen met peren vergelijkt: hoe kan je een Audi A8 vergelijken met een Seat Ibiza? Wat primeert, de intrinsieke kwaliteiten van het product, ongeacht de prijs of juist de verhouding kwaliteit/prijs? Vanuit het oogpunt van de consument is vooral dat laatste van belang.

De kritiek is niet nieuw en hij klinkt almaar luider. De organisatie achter de verkiezing van de ‘Auto van het Jaar’ blijft desondanks vasthouden aan de oorspronkelijke idee van de legendarische Nederlandse autojournalist Fred van der Vlugt (Autovisie) uit 1964. Andere media met als initiator Bild am Sonntag vergelijken modellen binnen eenzelfde markt- en prijssegment, wat op zich een meer objectieve vergelijking mogelijk maakt. Deze formule biedt bovendien de mogelijkheid om meerdere laureaten te bekronen, wat meerdere merken ertoe kan aanzetten om bijkomende reclamebudgetten vrij te maken. Want laat ons de realiteit onder ogen te zien: commerciële en zelfs patriottistische belangen spelen een niet te onderschatten rol bij dit soort verkiezingen. De grote autolanden – Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk – tellen ieder zes juryleden, de andere landen moeten het stellen met één, twee of drie vertegenwoordigers. Die verdeling is gebaseerd op het aantal geproduceerde en verkochte wagens per jaar maar ze is niet meer representatief. Of hoe verklaar je dat Nederland drie leden mag afvaardigen en Rusland slechts twee terwijl dat laatste land een gigantisch grote afzetmarkt en een belangrijke eigen autoproductie bezit?

Hoe kan je een Audi A8 vergelijken met een Seat Ibiza?

De juryleden worden geacht professionele én onafhankelijke fulltime autojournalisten te zijn. Hun geslacht doet er niet toe. Dat verklaart allicht de afwezigheid van vrouwelijke juryleden. Wordt een jurylid 65 jaar moet hij ontslag nemen. In het verleden is er af en toe twijfel gerezen over de onafhankelijkheid en onpartijdigheid van enkele juryleden, maar harde bewijzen over partijdigheid of erger nog, omkoperij zijn nooit op tafel gekomen. Om dit soort praktijken te voorkomen, maakt de juryvoorzitter sinds enkele jaren het stemgedrag van de leden publiek. Zo kan iedereen zwart op wit zien wie voor wie heeft gestemd. Desondanks blijft het verwondering wekken dat Fiat al acht keer als winnaar uit de bus is gekomen tegenover Mercedes slechts één keer. BMW, toch een grote naam in de autowereld, is nog nooit tot ‘auto van het jaar’ uitgeroepen. De 5-reeks behoort tot de zeven genomineerden en is misschien wel de beste business car op de markt, maar of dit zal volstaan voor een eerste plaats?

Franse en Italiaanse merken scoren traditioneel hoger

Volvo XC40, zonder twijfel de meest innovatieve SUV van het moment in het C-segment.
Volvo XC40, zonder twijfel de meest innovatieve SUV van het moment in het C-segment.
Tesla, het wonderkind van Elon Musk, heeft ontegensprekelijk voor een doorbraak gezorgd op het vlak van elektromobiliteit maar dreigt nu ten onder te gaan aan zijn eigen succes én grootheidswaan.

Feit is dat de Franse en Italiaanse merken traditioneel hoog eindigen en dat zal dit jaar niet anders zijn met de Citroën C3 Aircross en Alfa Stelvio. In beide gevallen vertegenwoordigen ze marktsegmenten die bijzonder goed in de markt liggen. Dat geldt ook voor de Volvo XC40, zonder twijfel de meest innovatieve SUV van het moment in het C-segment. De nieuwkomer draagt niet alleen het etiket made in Belgium, hij is ook het eerste Volvo-model gebaseerd op het nieuwe CMA-platform. De XC40 uit Gent is zowel voor de Europese als Amerikaanse markt bestemd. Hij mikt op een jong en trendy doelpubliek voor wie de auto een verlengstuk is van hun leefwereld. In die zin is de XC40 ook en vooral een clever lifestyleproduct. Zijn infotainmentsysteem in de middenconsole refereert naar een iPad: door naar links en rechts te swipen, komen we in de verschillende menu’s. De bediening van het grote touchscreen vergt enige gewenning, of heeft het te maken met mijn onhandigheid? Dat kan ook. Het ingenieuze interieurontwerp zorgt voor een zee van ruimte zowel voor- als achteraan, de stoelen verdienen het predicaat first class. De XC40 behoort sowieso tot de best uitgeruste SUV’s in het C-segment en beschikt over alle kwaliteiten om zijn Duitse en Engelse concurrenten van antwoord te dienen. Voorlopig is de XC40 enkel leverbaar met een 2.0 liter D4 dieselmotor(190 pk, 400 Nm en 133 g/km CO2-uitstoot) en een 2.0 liter T5 benzinemotor (247 pk, 350 Nm en 166 g/km CO2-uitstoot). Een 8-trapsautomaat is standaard, de marktintroductie van een elektrisch aangedreven versie is gepland voor 2019.

Queen of the road

Gezaghebbende media uit de kunst- en modewereld bestempelen de Velar als een kunstwerk op wielen
Gezaghebbende media uit de kunst- en modewereld bestempelen de Velar als een kunstwerk op wielen

De Range Rover Velar is een nummer groter en flink wat duurder dan de XC40. De typebenaming verwijst naar het eerste Range Rover-prototype uit 1969, zijn verschijning anno 2017 draagt de signatuur van designdirector Gerry McGovern. Die is erin geslaagd een elegant en tijdloos silhouet met perfecte proporties te creëren. De Velar is een toonbeeld van eigentijds autodesign; gezaghebbende media uit de kunst- en modewereld bestempelen de Velar als een kunstwerk op wielen, terwijl die enkel bedoeld was om een leemte tussen de Range Rover Sport en Evoque op te vullen. Binnenin wordt de kunstzinnige lijn doorgetrokken, het digitale instrumentenbord met twee 10,2″ touchscreens en enkel nog drie draaiknoppen is een streling voor het oog. De afwerking en de gebruikte materialen zijn van een hoge kwaliteit. Off road ontpopt de Velar zich tot een rasechte Range Rover voor wie geen helling te steil en geen beek te diep is.

Beste verhouding kwaliteit/prijs

 Misschien is de goedkopere Seat Ibiza wel de meest rationele auto van het moment.
Misschien is de goedkopere Seat Ibiza wel de meest rationele auto van het moment.

Voor ik in de verleiding kom, besef ik dat een auto een alledaags gebruiksvoorwerp is – weliswaar met een hoge emotionele geladenheid. Dat mag echter geen excuus zijn om de verhouding kwaliteit/prijs uit het oog te verliezen. Dat auto’s goedkoper zijn geworden, is een leugen om bestwil. De nieuwe generatie is betrouwbaarder, veiliger, comfortabeler en milieuvriendelijker geworden, dat is niet gelogen.

De nieuwe VW Polo en Hyundai Kona zijn in hun segment gewoon top, maar misschien is de goedkopere Seat Ibiza wel de meest rationele auto van het moment. Of komt die eer toe aan de nieuwe Dacia Duster? Die ziet modern en stoer uit zonder in te boeten aan authenticiteit en originaliteit, dankzij het tekentalent van de Nederlandse Renault-designdirecteur Laurens van den Acker. De nieuwe Duster heeft bovendien een upgrade gekregen: betere stoelen, een hogere kwaliteit van de gebruikte materialen en een verbeterde geluidsisolatie. Nieuw is ook dat de Duster nu – tegen een meerprijs uiteraard – kan worden uitgerust met de accessoires en rijhulpsystemen die terug te vinden zijn op de duurdere Renault-modellen. De klant kan daarenboven kiezen tussen voor- en vierwielaandrijving. Het motorenaanbod omvat twee benzine- en twee dieselmotoren van Renault. Op de weg ontpopt de Duster zich tot een comfortabele en probleemloze gezinswagen die meer dan ooit waar voor zijn geld biedt.

De nieuwe Duster heeft een upgrade gekregen: betere stoelen, een hogere kwaliteit van de gebruikte materialen en een verbeterde geluidsisolatie.
De nieuwe Duster heeft een upgrade gekregen: betere stoelen, een hogere kwaliteit van de gebruikte materialen en een verbeterde geluidsisolatie.

Hartendief

Met de nieuwe Alpine A110 beleven we de wedergeboorte van een legendarische sportwagen die niets aan uitstraling en originaliteit heeft ingeboet.

Zoals gezegd, een auto is in principe een alledaags gebruiksvoorwerp dat daarom liefst zo gebruiksvriendelijk en goedkoop mogelijk moet zijn. Hoe dat te rijmen valt met de keuze van mijn ‘auto van het jaar’, daar heb ik geen verklaring voor. Wellicht heeft het te maken met het realiseren van een kinderdroom in de gedaante van een Alpine A110. De sierlijke lichtgewichtsportwagen won ontelbare rally’s en circuitraces en is tot op vandaag blijven voortleven in de herinnering van vele autosportliefhebbers op leeftijd. Vijf jaar geleden besloot Renault-topman Carlos Ghosn om het mythische merk nieuw leven in te blazen en gaf hij opdracht om een opvolger te ontwerpen van de legendarische A110. Die rolt inmiddels van de band in het Franse Dieppe en lost de hoog gespannen verwachtingen ten volle in. Hoewel de nieuwkomer nauwelijks 4,18 m lang en 1,25 m hoog is, biedt hij voldoende ruimte binnenin en valt het in- en uitstappen best mee. Door de centraal geplaatste motor beschikt de sportcoupé over een ideale gewichtsverdeling (44 % voor en 56 % achter) en biedt hij voldoende kofferruimte voor twee sporttassen. De combinatie van achterwielaandrijving, krachtige 1.8 l turbobenzinemotor en laag gewicht zorgt voor flitsende prestaties (van 0 tot 100 km/u in 4,5 sec), uitstekende wegligging en een uitermate sportief rijgedrag. De 7-traps DCT-automaat schakelt sneller dan de snelste piloot. En dat alles voor een instapprijs van 55.000 euro. Met de nieuwe Alpine A110 beleven we de wedergeboorte van een legendarische sportwagen die niets aan uitstraling en originaliteit heeft ingeboet.

Flop van het jaar

Wat zijn de beste auto's van 2017?

Waar veel licht is, is ook veel schaduw. Tesla, het wonderkind van Elon Musk, heeft ontegensprekelijk voor een doorbraak gezorgd op het vlak van elektromobiliteit maar dreigt nu ten onder te gaan aan zijn eigen succes én grootheidswaan. Gedane beloften worden niet nagekomen, de productie loopt in het honderd en het geduld van de aandeelhouders raakt stilaan op. Het verlies loopt elke dag hoger op, zonder uitzicht op beterschap. De visionaire Elon Musk ziet het even niet meer zitten en het lijkt erop dat hij zijn actieterrein gaat verleggen. Uitgerekend op een moment dat er eindelijk schot komt in de verkoop van e-auto’s. De grote merken breiden hun aanbod aan e-mobielen in snel tempo uit terwijl hun actieradius fors vergroot tot een acceptabel gemiddelde van 300 à 400 km. Nu nog een laadpaal vinden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content