Waarom uw volgende auto (wellicht) een SUV wordt

Skoda Karoq
Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Een op de drie verkochte wagens in ons land is een SUV, tendens stijgend. In China evolueert het SUV-marktaandeel zelfs richting 50 procent. In zijn editie van 23 oktober belicht Knack Extra het fenomeen SUV vanuit verschillende invalshoeken en passeren tal van nieuwe SUV-modellen de revue. Het laatste woord is voor twaalf Knack-lezers die in de huid van een autotester zijn gekropen en vrijuit vertellen over hun ervaringen. We lichten hier al een tipje van de sluier.

Trend is norm geworden

De auto van de toekomst? Dat is niet de elektrische wagen, maar de SUV. De Amerikanen zijn al langer verknocht aan supersized vierwielers, maar nu gaan ook Europa en de rest van de wereld overstag.

De vraag dringt zich op: waarom hebben we een SUV nodig? Autoproducenten lokken consumenten met uiteenlopende argumenten in de zin van ‘Heb je zin om met je gezin een weekendje eropuit te trekken, maar heb je niet voldoende kofferruimte?’ of ‘Ben je weleens in een overstroming verzeild geraakt?’ tot ‘De SUV is zijn prijs meer dan waard. Hij is krachtig, veilig en heeft de nodige ruimte om spullen te vervoeren.’

Is dat zo?

Veilig? Een SUV veilig? Ja, maar enkel als je zelf achter het stuur zit van zo’n gevaarte. Alle andere weggebruikers hebben minder reden tot vreugde. Kom je als inzittende van een kleine wagen, fietser of voetganger in aanvaring met een SUV, dan ziet het er niet goed uit voor je. Amerikaanse media berichtten vorig jaar dat het aantal gesneuvelde voetgangers in tien jaar met liefst 46 procent was toegenomen, mede door toedoen van het hoger aantal SUV’s op de weg. Besluit: SUV’s verschaffen een subjectief gevoel van veiligheid maar hebben een problematische impact op de verkeersveiligheid omdat ze anderen in gevaar brengen.

Ruim? Akkoord, voor grote gezinnen maakt een SUV het leven een stuk eenvoudiger. Dankzij de derde zetelrij kan iedereen mee. Maar evolueren we niet naar minder kinderen per gezin? Eigenlijk paste de SUV beter in het tijdsbeeld van de jaren 1900 en lijkt die nu op een maatschappelijke dwaling. Een wagen die plaats biedt aan vier personen, is voor het modale gezin ruim genoeg.

Zuinig? SUV’s worden steeds zuiniger, zeggen de fabrikanten. Strikt genomen, klopt dat. Dankzij de technologische vooruitgang verbruiken grote SUV’s minder brandstof dan hun voorgangers tien jaar geleden. Wat niet wegneemt dat een SUV nog altijd meer verbruikt dan een “gewone” auto en dus ook meer schadelijke CO2 uitstoot. Wat in tegenspraak is met de klimaatdoelstellingen van Parijs.

Solide? Akkoord, offroad rijden overleef je niet zonder een robuuste 4×4-wieler. Maar in de praktijk worden de meeste SUV’s gebruikt voor woon-werkverkeer, om de kinderen naar school te brengen en inkopen te doen.

De echte waarheid

Waarom het niet toegeven: een SUV oogt stoer. En cool. Wie in een SUV rondrijdt, geeft daarmee aan dat hij of zij succesvol is. Ook waar: in- en uitstappen verloopt vlotter, zeker voor wie al een jaartje ouder is. Gek genoeg spelen autoconstructeurs deze troef niet uit in hun reclame ondanks dat SUV’s bij 60-plussers erg geliefd zijn. Maar die willen liever niet herinnerd worden aan de ongemakken van het ouder worden.

Lees verder onder de foto’s

Land Rover Discovery Sport oogt stoer en cool.
Land Rover Discovery Sport oogt stoer en cool.© /

Voor de autofabrikanten is de SUV een kip met gouden eieren. Op hun grote en zware terreinwagens halen ze hoge winstmarges en compenseren ze het verlies op hun elektrische wagens. Zij doen er dus alles aan om de SUV-verkoop aan te zwengelen. Kunnen we hen dat kwalijk nemen? Ze spelen enkel in op de vraag van de consument en die rijdt nu eenmaal graag met een SUV.

Zelfs voor wie een SUV tot nu een onding was, zit een modelwissel eraan te komen. Omdat die zich plots onveilig voelt in zijn of haar lage auto en omringd wordt door jongere en oudere mannen en vrouwen die zich superieur wanen in hun SUV én zich zo ook gedragen. Hij of zij wil zich op zijn minst evenwaardig voelen.

Focus op SUV

Aldus een van de conclusies in de Knack Extra van 23 oktober (zie cover onderaan). Daarin staat het fenomeen SUV centraal en komen naast experten ook twaalf Knack-lezers aan het woord die in de loop van september proef hebben gereden met grote en kleine SUV’s. Zij hebben onder meer onderzocht welke brandstof of aandrijving – benzine, diesel, hybride, stroom of waterstof – het meest aangewezen is voor een SUV.

Daarnaast kijken we achter de schermen van de Volvo-fabriek in Gent waar de succesvolle XC40 van de band rolt en passeert een reeks nieuwe modellen de revue met uitschieters als de nieuwe Hyundai Nexo (op waterstof), Kia Xceed, Mazda CX30, Land Rover Discovery Sport en Renault Captur.

Die laatste is de meest verkochte SUV op de Belgische markt en is vanaf volgend jaar ook leverbaar als plug-in hybride. Volgens hoofddesigner Laurens van den Acker komt Renault hiermee tegemoet aan de vraag van de klant en de druk van Europa. De uitbreiding van het aanbod aan alternatieve aandrijfsystemen kadert bovendien in het strategisch plan ‘Drive the Future’ van het Franse merk. De Captur II is in alle opzichten een maatje groter dan zijn voorganger en zal ook buiten Europa worden verkocht.

Knack-lezers werden een dag lang autotester.
Knack-lezers werden een dag lang autotester.© /

We laten u ook kennismaken met de nieuwe Land Rover Defender, wellicht de meest legendarische SUV aller tijden én met de Mercedes EQC, de eerste elektrisch aangedreven SUV van het merk met de ster. Het Duitse premiummerk wil tegen 2025 tien nieuwe elektrisch aangedreven modellen lanceren en hoopt zo zijn achterstand op het vlak van elektromobiliteit te kunnen ombuigen in een voorsprong.

Dat wordt nog een zware opgave want de concurrentie zit niet stil. Met name de Zuid-Koreaanse zustermerken Hyundai en Kia beschikken momenteel over meerdere kwaliteitsvolle modellen die leverbaar zijn als hybride, plug-in hybride of full electric. Zelfs rijden op waterstof behoort tot de mogelijkheden.

De EQC is de eerste elektrisch aangedreven SUV van Mercedes.
De EQC is de eerste elektrisch aangedreven SUV van Mercedes.© /

Populariteit SUV neemt nog toe

Dat de populariteit van de SUV nog elke dag toeneemt, is ook gebleken uit de positieve reacties van de deelnemers aan het lezersevent in samenwerking met de autogroep D’Ieteren. Die kregen de kans om proef te rijden met de nieuwste SUV-modellen van Audi, Porsche, Seat, Skoda en Volkswagen.

Eén van hen is Stefan Mels (28), zijn commentaar is representatief voor die van zijn collega-testrijders: ‘Zaterdag 14 september 2019 zal in mijn geheugen gegrift blijven als de dag waarop ik voor het eerst kennis heb gemaakt met het fenomeen SUV én dat ik mijn mening over SUV’s heb herzien. Je zit hoog, de nieuwe generatie SUV-modellen rijdt vlot, veilig en comfortabel, biedt veel kofferruimte en is gebruiksvriendelijk. Dat een SUV een tikkeltje duurder is en een liter meer verbruikt, het zij zo.’

Tegengas kwam er van Daphne Molendijk (24): ‘Ik studeer nog en verblijf voor mijn stages veel in het buitenland. Zolang ik geen kinderen of geen grote hond heb, kies ik voor een milieuvriendelijke citycar. Tegen de tijd dat ik aan een gezin toe ben, zal ik wellicht opteren voor een elektrisch aangedreven SUV. Hopelijk is die dan betaalbaar en zijn er dan ook voldoende laadpalen in het Brusselse.’

Slimme systemen, gebrekkig gebruik

Niet alleen de SUV’s zitten in de lift, dat geldt ook voor het zogenaamde Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). Dat zijn de nieuwe veiligheid- en assistentiesystemen die autorijden comfortabeler en veiliger maken. Volgens Chris Vanhee van het rijvaardigheidscentrum ProMove weten de meeste bestuurders echter niet welke mogelijkheden en voordelen die bieden en hoe zij die moeten bedienen.

‘ADAS hebben een grote meerwaarde voor de verkeersveiligheid op voorwaarde dat ze correct worden gebruikt. Dat gebeurt vandaag vele te weinig. Daarom pleit ik ervoor om de eigenaars van een nieuwe wagen beter vertrouwd te maken met de mogelijkheden en het gebruik van ADAS. Ik verwacht van de nieuwe regering dat zij ter zake een initiatief neemt. Van de nieuwe Europese Commissie hoop ik dat zij werk maakt van een standaardisatie van de benamingen, symbolen en functionaliteiten van de ADAS. Nu gaat elke constructeur zijn eigen weg, wat tot verwarring én minder verkeersveiligheid leidt.’

Knack Extra
Knack Extra© /

Partner Content