Waarom Tesla een interessante overnamekandidaat is voor Volkswagen

Tesla Model 3 © .
Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Het gaat niet goed met Tesla. In de wandelgangen valt te horen dat Volkswagen het bedrijf wel eens zou kunnen overnemen. Maar de Duitsers kunnen nog heel wat leren van de elektrische vierwieler.

Tegen 2021 mag de gemiddelde CO2-uitstoot voor het volledige gamma van een automerk niet meer bedragen dan 95 g/km. Nu al staat vast dat vele constructeurs die doelstelling niet halen en zware boetes zullen moeten betalen die tot in de miljarden kunnen lopen. Tesla, dat enkel elektrische auto’s verkoopt, ontsnapt aan die publieke vernedering, maar kampt met ernstige problemen in de productie, distributie en dienst na verkoop.

Daardoor stapelen de verliezen zich op en dreigt het bedrijf overkop te gaan. Almaar meer aandeelhouders dringen aan op een verkoop én het ontslag van topman Elon Musk. Die wordt verantwoordelijk geacht voor de desastreuze evolutie in de gang van zaken. Als kandidaat-overnemer circuleert de naam van Volkswagen. Dat kan nog het een en ander leren van Tesla inzake elektromobiliteit. Via Tesla zou Volkswagen ook kunnen ontsnappen aan de zware boetes van Europa.

Elon Musk (48) is dé verpersoonlijking van de ondernemer die met baanbrekende ideeën en initiatieven het aanzien van de wereld probeert te veranderen en daar ontzettend rijk van wordt. Zelf beschouwt hij zich als een wereldverbeteraar met een langetermijnvisie. Dat verklaart waarom Tesla op stroom rijdt, waarom Tesla een eigen accufabriek en een eigen netwerk van superchargers bezit. Door die globale aanpak is Tesla niet afhankelijk van de goodwill van leveranciers waarvan geweten is dat sommige een verborgen agenda hebben.

Dat de opstart van de productie van de Audi e-tron en Mercedes EQC met horten en stoten is verlopen, is daar een bewijs van. Voornoemde modellen zijn uitgerust met accu’s van Aziatische producenten waarvan nu blijkt dat die hun engagementen niet altijd correct nakomen. Daardoor stond/staat de band in Brussel en Bremen geregeld stil en vertonen de eerste reeks wagens soms tekortkomingen die de merken tot terugroepacties hebben gedwongen, wat hun toch al besmeurd imago niet ten goede komt.

De media en de man in de straat percipiëren Tesla niet langer als dé wissel op de toekomst maar als een slecht gemanaged automerk.

Geniaal in zijn denken, catastrofaal in zijn handelen

‘Wereldverbeteraar’ Elon Musk – daar is iedereen het over eens – is geniaal in zijn denken. Terzelfdertijd, en dat zeggen ex-medewerkers, is hij catastrofaal in zijn handelen. Zij klagen over bijna ‘onmenselijke werkomstandigheden’ bij Tesla en het despotische gedrag van Mister 100.000 Volt. Studiegenoten beschrijven hem als een buitengewoon intelligent maar karaktergestoord persoon die niet met kritiek kan omgaan. Zijn tweets zijn even onvoorspelbaar, polariserend en beledigend als die van Trump. Intussen hebben we geleerd de statements van Musk met een korrel zout te nemen. De meeste van zijn voorspellingen zijn niet uitgekomen en zowel hijzelf als Tesla hebben veel van hun glans en glorie verloren.

De media en de man in de straat percipiëren Tesla niet langer als dé wissel op de toekomst maar als een slecht gemanaged automerk. De productie kan de vraag niet volgen, het kwaliteitsniveau van de wagens die van de band rollen is vaak ondermaats en staat niet in verhouding tot hun prijs, zij vertonen ook vaak gebreken. Wat een ramp is voor de gedupeerde eigenaars. Tesla heeft immers niet geïnvesteerd in zijn dealernet en dienst na verkoop. Soms zijn onderdelen maandenlang niet voorradig waardoor hun Tesla noodgedwongen op stal moet blijven. Almaar meer ontevreden Tesla-fans uiten hun ongenoegen in vernietigende commentaren via sociale media. Daaruit blijkt dat Tesla geen respect toont voor zijn klanten en zich niet coulant opstelt ingeval van betwistingen. Never again, is te lezen.

Cijfers liegen niet

Wat zeggen de naakte cijfers? Tijdens de voorbije twaalf maanden verloor Tesla bijna 25 miljard aan beurswaarde. Voor 2019 hoopt men op een jaarproductie van 360.000 wagens terwijl de doelstelling voor 2018 nog op 600.000 auto’s lag. Dat bewijst dat Tesla er niet in slaagt om het productieproces efficiënt en storingvrij te laten verlopen, om een dealernet uit te bouwen en een goedwerkende dienst aftersales op poten te zetten.

Omdat Tesla (veel) minder auto’s verkoopt dat verhoopt, vallen de inkomsten tegen en kan er minder worden geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling van nieuwe modellen en systemen voor autonoom rijden. Daardoor slinkt de voorsprong ten opzichte van de andere premiummerken. Nu al is de Jaguar I-Pace een te duchten concurrent, de Audi e-tron en Mercedes EQC zijn dat nog niet. Maar Audi, BMW, Mercedes, Porsche, Volvo en Volkswagen lanceren dit en de volgende jaren tal van elektrisch aangedreven modellen met een actieradius en oplaadcapaciteit die vergelijkbaar of zelfs beter is dan die van een Tesla.

Ik verwijs naar de Porsche Taycan die op 4 september zijn wereldpremière viert en waarvoor zich al 30.000 kandidaat-kopers hebben aangemeld. Tegen 2020 brengt Audi vijf nieuwe e-modellen op de markt terwijl BMW de lancering aankondigt van 25 nieuwe e-modellen tegen 2023. Mercedes gaat de komende jaren 10 miljard investeren in de ontwikkeling van een tiental elektrisch aangedreven voertuigen terwijl VW-topman Herbert Diess er geen geheim van maakt dat Volkswagen de nummer één inzake elektromobiliteit wil worden.

Tesla is niet langer éénoog in het land der blinden.

Tijd dringt, zowel voor Tesla als Volkswagen

Tesla is niet langer éénoog in het land der blinden. Dat ontgaat ook de aandeelhouders niet die boter bij de vis willen. Tal van believers van het eerste uur en grote investeringsfondsen hechten niet langer geloof in de beloften van Musk en hebben hun Tesla-aandelen verkocht. Prominente beursanalisten voorspellen een implosie van de waarde van het aandeel op de beurs. De komst van Model 3 heeft de verhoopte kentering niet gebracht en ook de doorbraak op de Chinese markt is uitgebleven. De tijd dringt voor Tesla, de schuldenberg wordt elke dag hoger en beterschap is niet meteen in zicht.

Herbert Diess is de voorzitter van de raad van bestuur van Volkswagen Group.
Herbert Diess is de voorzitter van de raad van bestuur van Volkswagen Group.© belga

Ook voor Volkswagen dringt de tijd. De Duitse autogroep wil de komende jaren tal van e-modellen op de markt brengen maar het is vooralsnog niet duidelijk of Volkswagen daarmee tegen 2021 onder de Europese CO2-norm van 95 g/km zal duiken. Is dat niet het geval moet het opnieuw miljarden aan boetes betalen, geld dat het niet kan investeren in onderzoek en ontwikkeling van nieuwe modellen en innoverende technologieën.

VW-topman Herbert Diess wil dat geld liever gebruiken voor projecten die een meerwaarde opleveren voor zijn autogroep. De overname van het zwaar verlieslatende Tesla is daar eentje van. Volkswagen kan nog het een en ander leren van de kleine Amerikaanse constructeur inzake elektromobiliteit. De Tesla-modellen verbruiken bijvoorbeeld minder stroom dan de nieuwe e-modellen van Mercedes en Audi waardoor die eerste, bij een gelijke batterijlading, een groter rijbereik hebben. De batterijen zijn bovendien duurzamer en leveren een kostenvoordeel op van zo’n 20 procent. Daarnaast voert Tesla software-updates online uit terwijl dat bij alle andere merken bij de dealer gebeurt. Dat kost de klant tijd en geld.

Tesla is dus een interessante overnamekandidaat. Volkswagen-topman Herbert Diess maakt er geen geheim van dat hij grote bewondering heeft voor het visionaire gedachtegoed van Elon Musk. Die lijkt op zijn beurt onder de indruk van de efficiënte aanpak van zijn collega bij Volkswagen. Diess wil van Volkswagen de nummer op het vlak elektromobiliteit maken en wenst daarom Tesla toe te voegen aan de merkenprotfolio van de Duitse autogroep, om de redenen die ik heb aangehaald. Binnen zijn directie lijkt eensgezindheid te bestaan over dit plan, nu moet hij nog de goedkeuring krijgen van de aandeelhouders. Meer dan de helft van de stemgerechtigde aandelen is in handen van de families Porsche en Piëch, van wie niet is geweten of zij het voornemen van Diess genegen zijn of niet. Volgende week gaat de Internationale Auto Ausstellung (IAA) in Frankfurt van start en misschien valt daar meer nieuws te vernemen over de stand van zaken. Wij houden u op de hoogte.

Tegen 2021 mag de gemiddelde CO2-uitstoot voor de gehele vloot van een merk niet hoger liggen dan 95 g/km. Gebeurt dat toch, moeten de constructeurs hoge boetes betalen en dreigt imagoverlies. Op uitzondering van Nissan (- 5,2 %), Toyota (- 1,4 %), Seat (- 1,1 %), Suzuki (- 0,7 %) en Volkswagen (- 0,7 %) steeg de CO2-uitstoot in 2018 duidelijk in vergelijking 2017 met als uitschieters de premiummerken Mercedes (+ 10,5 %), BMW (+ 7,1 %) en Volvo (+ 5,8 %). Of Volkswagen de CO2-doelstelling in 2021 haalt, is op dit moment koffiedik kijken. Komt het tot een overname van Tesla voorkomt Volkswagen dat het zware boetes moet betalen.

Top 20 best verkopende merken in Europa op basis van hun gemiddelde CO2-uitstoot

1.Toyota 99,9 g/km

2. Peugeot 107,7 g/km

3. Citroën 107,9 g/km

4. Renault 109,1 g/km

5. Nissan 110,6 g/km

6. Suzuki 114,2 g/km

7. Skoda 116,7 g/km

8. Seat 116,9 g/km

9. Volkswagen 118,8 g/km

10. Fiat 119,2 g/km

11. Kia 120,4 g/km

12. Dacia 120,8 g/km

13. Hyundai 123,3 g/km

14. Ford 123,7 g/km

15. Opel/Vauxhall 125,6 g/km

16. Audi 127,6 g/km

17. BMW 128,9 g/km

18. Volvo 130,0 g/km

19. Mazda 135,2 g/km

20. Mercedes 139,6 g/km

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content