Nummer één in Nederland, Noorwegen, Spanje en het Verenigd Koninkrijk, nummer twee in Zweden en nummer drie in Duitsland, dat is het indrukwekkende palmares van de Mitsubishi Outlander PHEV. Dit voorjaar rolde in Tokio het 150.000ste exemplaar van de band waardoor het succesmodel de meest verkochte plug-in hybride SUV ter wereld is.
...

Nummer één in Nederland, Noorwegen, Spanje en het Verenigd Koninkrijk, nummer twee in Zweden en nummer drie in Duitsland, dat is het indrukwekkende palmares van de Mitsubishi Outlander PHEV. Dit voorjaar rolde in Tokio het 150.000ste exemplaar van de band waardoor het succesmodel de meest verkochte plug-in hybride SUV ter wereld is. Voor een klein automerk dat de voorbije jaren vooral door negatieve berichten in het nieuws kwam, is dat een opsteker die kan tellen. Het begrip klein merk is trouwens relatief: sinds oktober 2016 maakt Mitsubishi Motors Company deel uit van de alliantie Renault-Nissan en behoort MMC nu tot een van de grootste autogroepen van de wereld. De competenties van de drie merken vullen elkaar bovendien wonderwel aan, wat bijkomende synergiën mogelijk maakt die de efficiëntie zullen verhogen en de kosten verlagen. Dat opent vooral voor Mitsubishi hoopgevende perspectieven. Met de support van de nieuwe partners wil de Japanse constructeur nieuwe elektrische auto's introduceren. Voorlopig ziet het ernaar uit dat de drie merken als onafhankelijke entiteiten blijven opereren op het vlak van marketing, verkoop en distributie. Dat is niet onverstandig gezien zij een verschillend merkimago hebben en deels een verschillend doelpubliek aanspreken.De Outlander PHEV vierde zijn wereldpremière op het Autosalon van Parijs van 2012 en is op de Europese markt sinds 2013. Zijn grootste aanhang situeert zich trouwens in Europa. De recente upgrade is er gekomen op vraag van de klanten en heeft in eerste instantie betrekking op een grotere benzinemotor (van 2 liter naar 2,4 liter en van 121 pk naar 135 pk), extra vermogen voor de achterste elektromotor (van 82 naar 95 pk) alsook een grotere opslagcapaciteit voor de aandrijfbatterij (van 12.0 naar 13,8 kWh). Het extra vermogen zorgt voor meer pit bij tussentijdse acceleraties alsook voor een hogere topsnelheid in EV-mode (van 125 naar 135 km/u). Nog belangrijker is dat de CO2-uitstoot van 46 g/km volgens de nieuwe WLTP-cyclus beneden de kritische grens van 50 g/km blijft. Op die manier komt de Outlander PHEV MY19 ook na 2020 nog in aanmerking voor fiscale gunsttarieven. Voor de meeste van zijn concurrenten vallen die dan weg, wat ze financieel minder interessant maakt. In tegenstelling tot de meeste van zijn concurrenten is de Outlander PHEV geconcipieerd als een elektrische auto zonder versnellingsbak waarbij de voorste elektromotor de voorste wielen aandrijft en de achterste elektromotor de achterste wielen. Dat zorgt ervoor dat hij permanent op de vier wielen wordt aangedreven. De conventionele verbrandingsmotor fungeert als voedingsbron voor de generator die de accu oplaadt, zorgt voor extra vermogen wanneer nodig én maakt komaf met het probleem van de beperkte actieradius. Benzine tanken kan immers op elke hoek van de straat. Een gelijkwaardig concept is terug te vinden op de eerste generatie Opel Ampera. De Outlander PHEV is momenteel de enige plug-in hybride op basis van een elektrische architectuur. Het PHEV-systeem zoekt constant naar de meest geschikte combinatie van aandrijflijn en rijmodi (Pure EV Mode, Series Hybrid Mode en Parallel Hybrid Mode) met de nadruk op de elektrische mogelijkheden en voordelen. Het systeem werkt volautomatisch en is absoluut betrouwbaar. Het opladen van de accu via wisselstroom (230V 16A) neemt zo'n vier uur in beslag, aan een snellader is de klus geklaard in minder dan een halfuur. Mitsubishi is geen trendy merk en de Outlander PHEV is geen flashy SUV die bulkt van vermogen en klinkt als een aanstormend orkaan. Hij komt evenmin in aanmerking voor een schoonheidsprijs, al geldt dat voor de meeste SUV's. Wat maakt hem dan zo geliefd? Zijn technisch concept dat uniek is en tal van voordelen biedt, niet in het minst op fiscaal en financieel vlak. De Outlander PHEV biedt bovendien waar voor zijn geld, de instapprijs bedraagt 39.990 euro (vierwielaandrijving en automatische aandrijving inbegrepen). Voor de meest luxueuze versie betaal je 51.990 euro, wat een uiterst competitieve prijs is voor dit marktsegment - rekening houdend met het ruime assortiment assistentie- en infotainmentsystemen en hoge kwaliteitsniveau van de afwerking en gebruikte materialen. In de regel wordt elk nieuw model een tikkeltje duurder dan het oude, Mitsubishi maakt hierop een uitzondering door een prijsverlaging van bijna 5.000 euro door te voeren voor de nieuwkomer. Dat is zo ongewoon dat het vragen doet rijzen over de kwaliteit en/of duurzaamheid van de Outlander PHEV MY19. Een testrit heeft alvast geen gebreken aan het licht gebracht. Het tegendeel is waar: de nieuwkomer rijdt comfortabel en veilig dankzij vierwielaandrijving, is ruim en gebruiksvriendelijk wat hem voorbestemt tot de ideale gezinswagen voor wie kan genieten van de fiscale en financiële voordelen die hij als enige plug-in hybride SUV biedt. Dat hij geen trendsetter is op het vlak van connectiviteit, het zij zo. De nieuwkomer is evenmin een sprintwonder maar scoort met een laag verbruik. Hij heeft ook niet de statuswaarde van een SUV van een Duits premiummerk, maar die kosten al gauw de helft meer. Weeg je pro en contra tegen elkaar af, ontpopt de Outlander PHEV zich tot een interessant alternatief wat meteen verklaart waarom hij de best verkochte plug-in hybride SUV ter wereld is. 150.000 tevreden klanten krijg je niet cadeau, die moet je verdienen.