Opinie

Urbain Vandormael

‘Waar een wil is, is een weg: Opel en Skoda leveren het bewijs’

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Opel is back in town en met de derde generatie Superb zet Skoda minstens twee stappen vooruit. Auto-expert Urbain Vandormael besluit: ‘Waar een wil is is een weg, zo bewijzen Opel en Skoda.’

Het zat eraan te komen. In de nasleep van dieselgate komen nu ook andere constructeurs dan Volkswagen en zijn dochtermerken in de vuurlinie te liggen. Wie nog een rekening heeft openstaan met een of ander merk vindt in de media een invloedrijke boodschapper. Eergisteren Renault, gisteren Opel en wie weet wie vandaag of morgen aan de beurt is. De autowereld is aan zet en moet zijn onschuld bewijzen.

Opel is een van de oudste Duitse automerken, sinds 1928 eigendom van General Motors. De verkoop van het autobedrijf door de adellijke familie von Opel aan de Amerikaanse autogigant werd als volksverraad beschouwd maar na de Tweede Wereldoorlog waren de Duitsers blij dat Opel kon rekenen op de financiële en logistieke steun van het Amerikaanse moederhuis.

Wonderbaarlijke wederopstanding van moeder en dochter

Eind van de jaren 2000 was er opnieuw een haar in de boter. Na het faillissement van GM lag het in de lijn der verwachtingen dat dochtermerk Opel zou verkocht worden aan de meest biedende. Maar op het grootste faillissement uit de industriële geschiedenis volgde de grootste reddingsoperatie en die leidde tot de wonderbaarlijke wederopstanding van moeder en dochter.

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

In 2013 overhandigde de GM-directie een cheque van 4 miljard aan de nieuwe Opel-topman Karl-Thomas Neumann, in ruil voor de belofte in 2016 break even te draaien. Wat toen een mission impossible leek, stevent – zonder onvoorziene omstandigheden – af op een happy end. Een rigoureus besparingsplan inclusief fabriekssluitingen en efficiënter en goedkoper produceren in combinatie met nieuwe, milieuvriendelijke motoren en een indrukwekkend modellenoffensief vormen het geheim achter dit exploot.

De nieuwe Adam, Mokka en Karl vielen meteen in de smaak, in het bijzonder bij een jong en trendgevoelig publiek. Ook de vijfde generatie Corsa en nieuwe Astra werden zeer goed onthaald; de nieuwe benzine- en dieselmotoren zijn bovendien best of class op het vlak van verbruik en CO2-uitstoot.

Opel Zafira
Opel Zafira© Urbain Vandormael

Tegenover de no-nonsense aanpak van de Opel-directie staan de sterke emotionele uitstraling van de nieuwe modellen, de implementatie van de allernieuwste toepassingen inzake connectiviteit en multimedia én een goede prijs-kwaliteit verhouding. Al die kwaliteiten vinden we terug in de nieuwe generatie Astra die een schitterende entree heeft gemaakt op de Europese markten en die dit voorjaar wordt uitgebreid met een ruime en functionele familievriendelijke Sports Tourer die dé blikvanger is op de stand.

Voor hybridetoepassingen is er vooralsnog geen geld, maar Opel biedt met de Zafira en Combo twee modellen aan op aardgas (CNG).

Off the record is te horen dat Opel in 2017 een compacte elektrisch aangedreven gezinswagen zal uitbrengen met een actieradius van 300 kilometer en een prijskaartje van zo’n 30.000 euro. Het betreft een afgeleid model van de Chevrolet Bolt die eind van dit jaar op de Amerikaanse markt wordt gelanceerd. Via een gunstige wind weten we dat de E-Opel in 7 seconden optrekt van 0 tot 100 km en over een trekkracht van 360 Nm beschikt. Hij is daardoor sneller dan al zijn concurrenten, te weten de BMW i3, Kia Soul EV, Nissan Leaf, Renault Zoe en VW e-Up. De laadtijd bedraagt zo’n anderhalf uur.

Opel Zafira
Opel Zafira© Urbain Vandormael

Nadat de Opel Ampera een stille dood was gestorven, leek het erop dat Opel het geloof in elektromobiliteit had verloren maar dat was maar schijn. Opel is back in town en wil opnieuw een vooraanstaande rol vervullen op de Europese markt.

Skoda, van onderschatte autobouwer naar trendsetter

Ruim een eeuw geleden beslisten boekhandelaar Vaclav Laurin en zijn vriend/fietsenmaker Vaclav Klement om naast fietsen ook auto’s te gaan bouwen, onder de merknaam Laurin&Klement. In 1925 fusioneerde hun bedrijf met Skoda, een producent van trein en trams. Vandaag is Skoda een van de sterkhouders van de Volkswagen-groep.

De eerste Laurin & Klement FF rolt in 1907 in Mlada Boleslav van de band, met een krachtige achtcilinder onder de motorkap. Die vinden we ook terug in de Hispano Suiza die bij de rijken en machtigen der aarde van die tijd hoog aanzien geniet. Na de Eerste Wereldoorlog en de implosie van het Oostenrijkse-Hongaarse keizerrijk wordt de kaart van Europa grondig hertekend, Tsjecho-Slowakije wordt een autonome staat. In 1925 fusioneert Laurin & Klement met tram- en busbouwer Skoda. De bundeling van de krachten zorgt ervoor dat de Tsjechische constructeur snel uitgroeit tot een gerespecteerd merk; in de jaren dertig staat de Skoda Superb op gelijke hoogte met de topmodellen van Mercedes-Benz. Van Audi, BMW en VW is er dan nog geen sprake.

Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Explosieve groei dankzij de synergie met moederbedrijf Volkswagen

De Tweede Wereldoorlog en opsplitsing van Europe in twee politieke en economische blokken hebben dramatische gevolgen voor de verdere ontwikkeling van het merk. Met de val van de Berlijnse Muur in 1989 en het imploderen van de communistische regimes gaat een nieuwe wereld open voor Skoda.

Het Tsjechische automerk wordt geprivatiseerd en komt in handen van Volkswagen. De Belgische designer Dirk van Baeckel krijgt de opdracht om een nieuwe Octavia en Fabia te ontwerpen op basis van bestaande VW-platformen. Skoda is van de ene dag op de andere zijn ‘goedkoop’ imago kwijt, de start van een historische inhaaljacht. Het gamma expandeert in de breedte: Citago, Fabia, Rapid, Yeti, Octavia en Superb dragen bij aan een spectaculaire groei van de verkoop. Waarom ook niet, de nieuwe Skoda-modellen zijn technisch sterk verwant met de duurdere Audi- en VW-modellen en beantwoorden aan dezelfde kwaliteitsnormen. Chief designer Jozef Kaban slaagt er bovendien in een moderne en eigenzinnige interpretatie te geven aan de lijnen die zijn voorgangers hebben uitgetekend en bezorgt Skoda een sterke en herkenbare look.

Value for money

'Waar een wil is, is een weg: Opel en Skoda leveren het bewijs'
© Skoda Superb

De uitstekende prijs/kwaliteitverhouding is en blijft de sterkste troef van Skoda. Met de derde generatie Superb – de blikvanger op de Skoda-stand in Brussel – zet Skoda minstens twee stappen vooruit. Ze combineert functionaliteit met emotionaliteit, straalt klasse en persoonlijkheid uit en opent de poort naar de Chinese markt, als een prijsgunstig alternatief voor de Duitse premiummerken.

De afwerking en kwaliteit van de gebruikte materialen zijn top, het aanbod aan rijhulpsystem en infotainmenttoepassingen is up to date en zeer uitgebreid. De Superb rijdt bovendien zeer comfortabel en veilig, de moderne benzine- en dieselmotoren munten uit door een laag verbruik en lage CO2-uitstoot, wat hen extra aantrekkelijk maakt voor wie met een bedrijfswagen rijdt.

Voor minder dan 30.000 euro beschik je over de goed uitgeruste en uitzonderlijk ruime gezinswagen die zowat alle vergelijkende tests wint, zelfs wanneer hij in de strijdperk treedt tegen de VW Passat of Mercedes E-klasse. Een betere aanbeveling bestaat er niet.

Tot slot nog dit: alle Skoda-modellen zijn verkrijgbaar in een milieuvriendelijke ‘Green Line’ versie, de Citigo en Octavia zijn ook verkrijgbaar op aardgas (CNG), een prijsgunstig alternatief voor een dure hybride-aandrijving. Simply clever.

Partner Content