Met die roetfilters wil VW ruim 90 % van de emissie van fijn stof terugdringen. De motoren waarbij men deze filters gaat gebruiken zijn rechtstreeks ingespoten motoren. De komst van deze filters bij dit type motoren is niet zo verwonderlijk want rechtstreekse benzine-inspuiting is technisch verwant met de technologie die bij diesels wordt gebruikt. Door de brandstof niet in het inlaatkanaal maar wel in de verbrandingskamer te injecteren, kan men het rendement van de benzinemotor danig verbeteren (minder verbruik en meer vermogen). Keerzijde van de medaille is de vorming van fijn stof (net als bij diesels) in de uitlaat.

Het fijn stof probleem bij deze benzinemotoren is echter veel kleiner dan bij diesels omdat de inspuitdrukken veel lager zijn bij de FSI en TFSI-motoren. VW wil deze technologie vanaf 2017 uitrollen. De eerste motoren die roetfilters krijgen zijn de 1.4 TSI in de nieuwe Tiguan en de 2.0 TFSI die in de nieuwe A5 zal worden gebruikt. Het spreekt dat alle merken (VW, Skoda, Seat en Audi) binnen de groep op termijn deze technologie zullen gebruiken.(Belga)

Met die roetfilters wil VW ruim 90 % van de emissie van fijn stof terugdringen. De motoren waarbij men deze filters gaat gebruiken zijn rechtstreeks ingespoten motoren. De komst van deze filters bij dit type motoren is niet zo verwonderlijk want rechtstreekse benzine-inspuiting is technisch verwant met de technologie die bij diesels wordt gebruikt. Door de brandstof niet in het inlaatkanaal maar wel in de verbrandingskamer te injecteren, kan men het rendement van de benzinemotor danig verbeteren (minder verbruik en meer vermogen). Keerzijde van de medaille is de vorming van fijn stof (net als bij diesels) in de uitlaat. Het fijn stof probleem bij deze benzinemotoren is echter veel kleiner dan bij diesels omdat de inspuitdrukken veel lager zijn bij de FSI en TFSI-motoren. VW wil deze technologie vanaf 2017 uitrollen. De eerste motoren die roetfilters krijgen zijn de 1.4 TSI in de nieuwe Tiguan en de 2.0 TFSI die in de nieuwe A5 zal worden gebruikt. Het spreekt dat alle merken (VW, Skoda, Seat en Audi) binnen de groep op termijn deze technologie zullen gebruiken.(Belga)